کرونا چه نشانه های عصبی دارد؟

تحقیقات تازه دانشمندان نشان می دهد که ویروس کرونا (کووید۱۹) با برخی از نشانه های عصبی همراه است.

به گزارش بخش علمی خبرگزاری خاورمیانه، بعد از همه گیر شدن کرونا، همیشه در مورد علائم این بیماری صحبت شده و مردم را نسبت به این علائم هشدار داده اند.

تب، سرفه و ناراحتی ‌های تنفسی از جمله شایع ترین علائم این بیماری خطرناک عنوان شده است.

اما برخی از نشانه‌ های دیگر این بیماری هیچ مورد توجه قرار نگرفته و یا به مردم نسبت به آن هشدار داده نشده است.

نتایج تحقیقات تازه دانشمندان نشان می دهد که کرونا برخی نشانه های عصبی نیز دارد که ممکن است بروز پیدا کند.

در این تحقیقات نشان داده شده که سرگیجه، سردرد و اختلال در دو حس بویایی و چشایی از علائم شایع و لطمات به سیستم عصبی است.

پیش از این، تنها موضوع مبارزه و خطرات ویروس به دستگاه تنفسی مورد بررسی بود و چندان موضوع مبارزه با مغز و سیستم عصبی هنگام ابتلا به کرونا مدنظر نبود.

بر اساس تحقیقات اولیه، ۳۶ درصد از نمونه ۲۱۴ بیمار مبتلا به کرونا در چین دارای نشانه ‌هایی از تأثیر کووید۱۹ بر سیستم عصبی از جمله تضعیف و محو شدن قدرت بویایی و چشایی، دردهای عصبی تا تشنج و سکته مغزی را داشته ‌اند.

به توجه به این یافته های جدید، دیگر نسخه قبلی داکتران مبنی بر اینکه افراد تنها در صورت بروز علائم حاد تنفسی به مراکز درمانی چندان معتبر نیست.

بنا بر اعلام متخصصان و عصب‌ شناسان، ویروس‌ ها از دو طریق تاثیر می گذارد؛ اول ایجاد پاسخ ایمنی غیرطبیعی که به بیماری آنسفالیتِ خود ایمنی و دیگری عفونت مستقیم مغز که آن را آنسفالیت ویروسی می‌ نامند بر مغز و سیستم عصبی تأثیر می ‌گذارند.

با اینکه هنوز از میزان اختلالات عصبی ناشی از کرونا، مدت زمان بهبود و داروی ویژه برای درمان آن سخنی به میان نیامده است؛ اما متخصصان مغز و اعصاب بر این موضوع تاکید دارند که بازگشت به وضعیت عادی برای بیماران مبتلا به کووید۱۹ که دچار اختلالات مغزی شده ‌اند بیشتر از بیمارانی است که از حملات و سکته‌ های قلبی یا مغزی نجات یافته ‌اند.

در حال حاضر بیش از سه میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده و شمار جان باختگان آن نیز در حال افزایش است؛ اما برخی از کشورها موفق شده اند با برنامه های منظم، این بیماری را تحت کنترول گیرند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *