کرونا در افغانستان؛ تدابیر ویژه برای بازگشت کننده گان از چهار کشور

وزارت صحت عامه با تاکید بر اینکه به غیر از یک مورد مثبت، هیچ مورد مثبت دیگری از ویروس کرونا در کشور ثبت نشده؛ اظهار داشت که بازگشت کننده گان از چهار کشور با تدابیر ویژه آزمایش می شوند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه در نشست امروز (۱۵حوت) اظهار داشت افرادی که از کشورهای چین، ایران، ایتالیا و کوریای جنوبی به افغانستان بر می‌گردند، به گونه جدی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی تاکید کرد، افرادی که از این چهار کشور برمی گردند، باید برای نگهداری خودشان و خانواده شان برای چهارده روز قرنطین شوند و مورد بررسی قرار گیرند.

بر اساس معلومات وزیر صحت عامه، هر آزمایش ویروس کرونا، ۱۵۰۰ دالر هزینه نیاز دارد و به همین دلیل، تنها افرادی که در یک ماه گذشته به کشورهای چین، ایران، ایتالیا و کوریای جنوبی سفر کرده‌ اند و بیشتر در معرض خطر قرار دارند، آزمایش خواهند شد.

فیروز اظهار داشت که هرچه موارد مشکوک بیشتر باشد، بهتر است؛ چون این افراد قرنطین می شوند و آزمایش آنها در کنار بررسی در آزمایشگاه کابل به آزمایشگاهی در هالند نیز فرستاده می شود.

وی تاکید کرد که در حال حاضر تنها یک مورد مثبت کرونا در هرات ثبت شده و دیگر موارد منفی بوده اند.

وزیر صحت عامه از ایجاد بخش های ویژه کنترول ویروس «کرونا» در شفاخانه افغان جاپان شهر کابل، ولایت بلخ، میدان های هوایی و زمینی کابل، بلخ، کندهار، هرات و نیمروز نیز خبر داد.

در عین حال، فیروز تصریح کرد که افتتاح عملیات های پیوند گرده و مفصل برای نخستین بار در شفاخانه های دولتی در افغانستان؛ تعویض مفصل و جراحی اعصاب در مراکز صحی دولتی محمد علی جناح و شیخ زاید؛ ایجاد مراکز تشخیص و تداوی امراض سرطانی در ولایت های بلخ و هرات؛ مدیریت ۹۳۰ هزار ولادت های زنده؛ تطبیق ۷ میلیون واکسین های پنجگانه و انجام ۲۰۰هزار عملیات های بزرگ جراحی در کشور، مهمترین خدمات این وزارت در سال مالی ۱۳۹۸ است.

بر اساس معلومات، وزارت صحت عامه در سال مالی ۱۳۹۸ توانسته است ۹۷ درصد از بودجه انکشافی اش را مصرف کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *