«کرونا» جدی تر و خطرناک تر از تدابیر صحی افغانستان

بعد از آنکه شیوع بیماری و ویروس جدید به نام «کرونا»، جهان را نگران ساخت و قربانی های زیادی کشور چین (مبدا این ویروس) برجا گذاشت، نهادهای کشور نیز دست به کار شدند تا از ورود آن به افغانستان جلوگیری کنند.

کشورهای جهان برای جلوگیری از ورود این بیماری یا فرد انتقال دهنده آن به کشورشان، تدابیر ویژه ای را در میادین هوایی و مرزهای زمینی روی دست گرفته اند.

به طور مثال، وزارت صحت عامه انگلستان گفته است؛ تمامی اشخاصی که از شهر ووهان و یا دیگر شهرهای چین به این کشور برمی ‌گردند، به مدت ۱۴ روز قرنطینه می ‌شوند و مراقبت‌ های ویژه صحی برای آن‌ ها فراهم می ‌شود.

این وزارت می ‌گوید، مسافران پس از رسیدن به کشور خود در یک پایگاه نظامی مستقر خواهند شد.

این درحالی است که امروز (۱۰دلو) یک پرواز از شهر ووهان به مقصد بریتانیا حرکت می کند و ممکن است از مسافران خواسته شود قبل از آنکه سوار هواپیما شوند با امضای رضایتنامه ‌ای؛ قرنطینه شدن خود را بپذیرند.

در دیگر کشورها نیز تدابیر ویژه ای گرفته شده است؛ اما در افغانستان که هم مرز چین نیز می باشد، گویا «کرونا» دستِ کم گرفته شده و یا همچنان مضرات آن برای مسوولان ناشناخته مانده است.

در تازه ترین تدابیر، اداره هوانوردی ملکی روز گذشته گفت که «تدابیر لازم پیرامون جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در میدان هوایی بین ‌المللی حامد کرزی».

با این عنوان انتظار می رفت که واقعا تدابیر روی دست گرفته شده، «لازم» باشد؛ اما تصاویری که نشر شد و معلوماتی که از این تدابیر داده شده بود، نگران کننده به نظر می رسید.

اداره هوانوردی می گوید که به ‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از طریق مسافرین بین ‌المللی به ‌خصوص مسافرین کشور چین، در هماهنگی با وزارت صحت عامه، تمام تسهیلات مورد نیاز برای تیم صحی فراهم شده است.

مکان مناسب و مجهز با سیستم ایرکندیشن، میز و چوکی در مقابل دروازه ‌های ورودی ترمینال بین ‌المللی از جمله این تدابیر و تسهیلات ویژه ای است که در میدان هوایی تدارک دیده شده است.

بر اساس تصمیم های گرفته شده، تیم صحی میدان هوایی بین ‌المللی حامد کرزی موظف است تا مسافرین بین ‌المللی؛ به ‌خصوص مسافرینی که از کشورهای دارای ویروس کرونا هستند را شناسایی نموده و بدون ضیاع وقت به شفاخانه انتانی انتقال دهد.

اما مسافرین می گویند که تیم صحی توظیف شده در میدان هوایی، تنها به چهره مسافرین نگریسته و به مانند کمربندهای تلاشی با تشخیص چهره افراد به آنها اجازه خروج از میدان هوایی و عبور از مکان ویژه تشخیص و جلوگیری ویروس کرونا داده می شود.

در تصاویر نشر شده نیز هیچ امکانات لازم از جمله دستگاه های بررسی خون و یا درمان و معاینه مسافرین دیده نمی شود و تنها سه فرد ملبس با یونیفورم سفید و ماسک دیده می شود که مسافرین را نظاره گر هستند.

باید یادآور شد که ویروس «کرونا» از این تجهیزات و تسهیلات ویژه نیز جدی تر و خطرناک تر است و می بایست تدابیر جدی ای روی دست گرفته شود.

نباید به مانند تمام برنامه های مطرح شده در اداره های دولتی، به ویروس «کرونا» نیز به دید تجاری و تبلیغاتی دید؛ چون با امکاناتی که در حال حاضر در بخش طبابت در افغانستان وجود دارد، ورود ویروس کرونا یعنی فاجعه و خطری بالاتر از جنگ و ناامنی.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *