کرونا؛ ضربه اقتصادی به چین و تقویت امریکا

چین با قدرت در حال رشد اقتصادی بود و از یک رقیب برای امریکا در حال تبدیل شدن به سرکرده گی اقتصادی در جهان بود.

این قدرت گرفتن چین برای امریکا قابل تحمل نبود و از هر حربه ای برای ضربه زدن به چین استفاده می کرد؛ اما قدرت مقابله با این غول تازه اقتصاد را نداشت.

اما خبری موثر برای رقبای اقتصادی چین و حامیان امریکا در حال رخ دادن بود، ویروسی به نام «کرونا» در چین پیدا شد که در ابتدا گمان نمی شد، تا این حد جدی باشد؛ اما چین را گرفتار معضل خطرناکی کرد.

رسانه های جهان و حامیان اصلی امریکا نیز هر روز و هر لحظه در حال پوشش دادن خبرهای مربوط به «کرونا» بودند و از این موضوع دست بردار نبودند.

در آخرین آمار میزان مبتلایان به این ویروس کُشنده به ۱۲هزار رسید که تنها در چین تلفات داشته و شماری از کشورها را در بر گرفت و انگلستان هم جز تازه ترین مکان هایی بود که کرونا در آن دیده شده است.

اما ویلبر راس، وزیر بازرگانی امریکا دیروز در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که «شیوع ویروس کشندهُ کرونا در چین می‌تواند برای اقتصاد امریکا خوب باشد».

وی گفته بود که فکر می‌ کند این امر به تسریع بازگشت شغل‌ ها به امریکای شمالی کمک خواهد کرد.

به باور راس؛ «واقعیت این است که این مساله باعث می ‌شود که در مورد زنجیره تأمین محصولات تعمق شود … بنابراین فکر می‌ کنم این مساله به تسریع در بازگشت شغل‌ ها به امریکای شمالی کمک خواهد کرد».

بعد از این مصاحبه، سخنگوی وزارت بازرگانی امریکا نیز گفت؛ مهم است که تبعات تجارت با کشوری را در نظر گرفت که دارای سابقه طولانی در پنهان کردن خطرات واقعی برای مردم خود و بقیه جهان است.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که «ژینوفسکی»، رهبر دموکرات های روسیه نیز با آغاز شیوع ویروس کرونا به صراحت گفته بود: «انتشار ویروس در چین تحریکات امریکاست».

اگر این معلومات مستند سازی و به اثبات برسد، امریکا سمبول جنایت علیه بشریت در تاریخ خواهد بود و نشان می دهد که در ایجاد و شیوع این بیماری به نحوی نقش مهم داشته است.

این امر باعث شده تا چین در حال حاضر به فکر مهار ویروس «کرونا» باشد و ضربه بزرگ اقتصادی را تحمل می کند که شاید در روند اقتصاد جهانی اش نیز نقش داشته باشد و امریکا را دوباره در صدر کشورهای اقتصادی جهان قرار دهد.

 

 

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *