کرزی در نشست شانگهای برمبارزه علیه تروریزم تاکید کرد

حامدکرزی رئیس جمهوری کشورمان در چهاردمین نشست سازمان همکاری شانگهای در تاجیکستان گفت که تروریزم و افراطیت به گونه روز افزون امنیت و ثبات منطقه را تهدید میکند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان ظهر روز جمعه در چهاردمین نشست سران کشور های عضو سازمان شانگهای در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان سخنرانی کرد.

رئیس جمهورکرزی با تاکید بر مبارزه بر ضد تهدید های تروریزم و افراطیت که به گونه روز افزون امنیت و ثبات تمامی منطقه را به مخاطره انداخته است، خواهان همکاری نزدیک میان اعضای سازمان شانگهای گردید.

رئیس جمهور خطاب به اعضای این سازمان گفت که ریشه و پناهگاه های تروریزم وافراطیت خارج از مرز های افغانستان قرار داشته و استفاده از این پدیده هابه عنوان ابزار سیاست خارجی به نفع هیچ کسی نبوده و هیچ منافع درازمدتی را تامین کرده نمیتواند.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت همکاری گسترده میان کشور های عضو اینسازمان به هدف تامین صلح و امنیت در منطقه گفت، “تعهد افغانستان به گسترش صلح و ثبات در منطقه همچنان نیرومند باقی مانده و ما آماده هستیم تا باهمه اعضای کشور های سازمان شانگهای و ساختار های ضد تروریزم این سازمان همکاری کامل نمائیم.”

رئیس جمهور کرزی، تروریزم و افراطیت را چالش های مشترک در برابر تمامی منطقه خوانده و بر مبارزه همگانی علیه این تهدیدات تاکید کرد.

وی گفت، ” من پیشنهاد میکنم که سازمان شانگهای و سازمان سارک هر دو دست به هم داده و در برابر تروریزم و افراطیت مشترکاً مبارزه کنند.”

رئیس جمهور کرزی رسیدن به صلح و امنیت را بزرگترین آرمان مردم افغانستان خوانده، تاکید کرد که تحقق پروسه صلح افغانستان نه تنها به نفع امنیت افغانستان بلکه به منفعت امنیت تمامی منطقه خواهد بود.

رئیس جمهور موفقیت پروسه صلح را وابسته به حمایت همسایه ها و متحدین افغانستان دانسته، گفت” من از دوستان منطقوی و همکاران بین المللی خویش میخواهم تا از تلاش هایمان برای آغاز پروسه عملی و موثر صلح حمایت کنند.”

رئیس جمهور کرزی گسترش همکاری ها میان کشور های عضو این سازمان در تمامی عرصه ها را مهم خوانده تاکید کرد که افغانستان خواهان همکاری های بیشترتجارتی و اقتصادی میان کشور های منطقه است.

رئیس جمهور همچنان با اشاره به پروسه انتخابات افغانستان گفت کهامیدواریم نتایج انتخابات افغانستان بزودترین فرصت اعلام گردد. وی گفت کهما منتظر برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید هستیم.

گفتنی است رئیس جمهوری کشورمان عصر روز پنجشنبه در رس یک هیات بلند ربته عازم تاجیکستان شده بود و در این سفر وی را ضرار احمد عثمانی وزیر امور خارجه، داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی و یحیی معروفی مشاور روابط بین الملل، همرایی کردند.

سازمان همکاری های شانگهای درسال۱۳۸۰ با عضویت چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد و جمهوری اسلامی ایران، هند، افغانستان، مغولستان و پاکستان در این سازمان مقام ناظر را دارند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *