کرزی خواهان حل دیپلماتیک مشکلات مرزی شد

AA5B4BC8-672A-40CA-B8D1-BEC117114CAE_cx8_cy18_cw88_w987_r1_s_r1رئیس جمهور پیشین کشور خواستار حل دیپلماتیک مشکلات مرزی ایجاد شده بین افغانستان و پاکستان در سه روز گذشته در تورخم شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دفتر مطبوعاتی حامد کرزی گفته است که رئیس جمهوری پیشین افغانستان از درگیری بین مرزبانان کابل و اسلام آباد در «تورخم» ابراز نگرانی کرده است.

در خبرنامه آمده است که حامد کرزی خواستار حل هر چه زودتر مشکلات بوجود آمده در تورخم از مجرای دیپلماتیک شد.

به نقل از خبرنامه، آقای کرزی خواسته است تا هر چه زودتر برای مشکل بوجود آمده میان دو کشور همسایه در مرز تورخم، راه حل دیپلماتیک پیدا شود.

کرزی در این بیانیه افزوده است که افغانستان و پاکستان مشترکات دینی و فرهنگی زیادی دارند و مشکلات موجود بین دو کشور و درگیری مرزی بجز خسارات مالی و جانی به مردم دو طرف مرز، سود دیگری نخواهد داشت.

رئیس جمهوری پیشین ضمن اینکه از مردم افغانستان خواسته تا از نیروهای کشور حمایت کنند، از شجاعت و مردانگی نیروهای افغان در مقابل نظامیان پاکستان ستایش کرده است.

افزایش نیروهای مرزی دو کشور

هرچند از درگیری مرزی در تورخم سه روز می گذرد؛ اما هنوز هم احتمال درگیریهای تازه وجود دارد.

به همین منظور و بعد از کشته شدن یک افسر ارتش پاکستان در جریان آتشباری های اخیر، گزارش ها حاکی از افزایش نیروها و تجهیزات نظامی در دو طرف مرز و احتمال تشدید تنش در این منطقه است.

درگیری بین مرزبانان افغانستان و پاکستان در مرز تورخم شام یکشنبه پس از اقدام پاکستان برای ایجاد تاسیسات جدید در خاک افغانستان شروع شد.

تاکنون در این درگیری ۳ سرباز مرزی افغانستان کشته و ۱۵ تن از آنان زخمی شدند و از سوی مقابل، یک افسر پاکستان در این درگیری ها جان خود را از دست داده و ۲۵ نظامی دیگر پاکستان کشته و یا زخمی شده اند.

احضار سفیر پاکستان به وزارت امور خارجه

بعد از این درگیری ها، وزارت خارجه افغانستان روز دوشنبه سفیر پاکستان در کابل را احضار کرد و با ابلاغ مراتب نگرانی افغانستان از بابت درگیری ها در مرز تورخم، گفت که اسلام آباد برخلاف توافقات قبلی نسبت به ایجاد تاسیسات در منطقه مرزی تورخم اقدام کرده است.

هرچند درگیری مرزی بین مرزبانان دو کشور تا حال به این اندازه نبوده؛ اما نظامیان پاکستان بارها به خاک کشور نفوذ کرده و به دنبال تصرف، در بخش هایی از کشور اقدام به ایجاد تاسیسات تازه مرزی کرده است.

در عین حال، نظامیان پاکستان بارها نیز مناطق مرزی کشور را مورد حمله های راکتی قرار داده و نگرانی حکومت نسبت به این راکت پراکنی ها به شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز ابراز شده است.

Author

About Author