کرزی، امریکا نمی تواند با فشار ها ما را در تنگنا قرار دهد

حامدکرزی رئیس جمهوری کشورمان در تازه ترین اظهارات تاکید کرده است آنچه را که در این اواخر از امریکایی ها می شنویم، در حقیقت همان بهره برداری استعماری است که در گذشته ها وجود داشت و افغانها به آن سر فرو نخواهند آورد، بلکه روابط قابل احترام می خواهند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حامد کرزی در مصاحبه با روزنامه لوموند چاپ فرانسه در رابطه به موافقتنامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا، گفته است: این را مسئولیت خود می دانم تا در رابطه به سند امنیتی از امریکا ضمانت دریافت کنم تا اهداف مردم افغانستان در آن بر آورده شود و تا زمانیکه این ضمانت ها را بدست نیاورم، اجازه امضای موافقتنامه امنیتی را نمیدهم.

رئیس جمهور افزود: به هراندازه ای که این سند منافع ایالات متحده امریکا را تامین می کند، به همان اندازه باید منافع مردم افغانستان را نیز تامین کند و قبل از امضای موافقتنامه امنیتی، باید از آینده، مصوونیت، امنیت و صلح مردم افغانستان اطمینان کامل بدست آورم.

حامد کرزی به روزنامه لوموند گفت: مردم افغانستان از طریق جرگه مشورتی نشان دادند که مخالف روابط افغانستان با ایالات متحده امریکا یا سازمان ناتو نیستند و من هم مخالف این روابط نیستم. افغانها این موافقتنامه را تایید کردند، من نیز طرفدار آن هستم، اما میخواهم که این سند ارمغان آور صلح به افغانستان باشد و حملات نیروهای خارجی بر خانه های افغانها پایان یابد.

رئیس جمهور کشورمان خاطر نشان کرده که اوباما برایم اطمینان دادکه ایالات متحده، خانه های افغانها را همانند خانه های اتباع امریکایی احترام خواهد کرد، اما دیدیم که پس از دو یا سه روز از برگزاری لویه جرگه، خانه یک خانواده افغان در ولایت هلمند مورد حمله قرار گرفت و به همینگونه در روز برگزاری جرگه مشورتی، شماری از خانه های افغانها در ولایت نورستان از سوی نیروهای خارجی آماج قرار گرفت و افراد ملکی در آن به شهادت رسیدند.

رئیس جمهور کرزی گفت که اطمینان هایی که در آن نامه از سوی رئیس جمهور بارک اوباما داده شده بود، موثر واقع نشد و به این اطمینان ها عمل نشد.

حامد کرزی تاکید کرد که مردم افغانستان میخواهند، شاهد قطع این چنین حملات باشند و اطمینان هایی که برای شان داده می شود، باید واقعی باشد، نه فقط حرف.

 رئیس جمهور گفت که فکر می کنم ارزش جان یک افغان کمتر از جان یک امریکایی نیست، بنابرین همانگونه که نزد من یک تبعه افغان و امریکایی احترام مساوی دارد، می خواهم امریکا نیز به یک طفل افغان همانند یک طفل امریکایی احترام برابر داشته باشد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات آقای دابنز نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان، گفت: “وی اظهار داشت که اگر موافقتنامه دوجانبه امنیتی امضا نشود، در افغانستان صلح تامین نخواهد شد.” حالا میتوان تعبیرهای متفاوتی از حرفهای وی داشت، میتوان حرفهای وی را بگونه مثبت تعبیر کرد و آن اینکه زمانیکه ما موافقتنامه امنیتی را امضا کردیم، صلح در کشور ما تامین می شود، اگر ایالات متحده امریکا بتواند به ما از تامین صلح اطمینان دهد، خوب است.  اما حرفهای وی را طور دیگر نیز میتوان تعبیر کرد و آن اینکه اگر ما موافقتنامه امنیتی را امضا نکنیم، ایالات متحده امریکا جنگ، مشکلات، اخلالگری ها و نا امنی ها را در کشور ما دامن خواهد زد.

حامد کرزی همچنان گفت که افغانستان بر خواست هایش تاکید می کند و آن اینکه موافقتنامه دوجانبه امنیتی باید صلح را به افغانستان به ارمغان آورده و قبل از امضای این سند، باید شاهد گام های عملی در راستای تامین صلح در افغانستان باشیم، به این معنی که مذاکرات بین شورای عالی صلح و طالبان راه اندازی شود.

رئیس جمهور با اطمینان گفت که ایالات متحده امریکا تا حد زیادی در موقفی قرار دارد که میتواند در راه اندازی پروسه صلح بین شورای عالی صلح و طالبان کمک کند.

او گفت که ایالات متحده با پاکستان روابط دوستانه دارد و از آن کشور حمایت می کند و پاکستان یقیناً با طالبان در تماس است. ایالات متحده امریکا توانایی و ابزار آنرا دارد که از طریق پاکستان و بگونه مستقل، صلح و ثبات را در افغانستان تامین کند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد فشار ها برای امضای سند امنیتی، گفت: تا زمانیکه شرایط ما تحقق نیابد، این سند امضا نخواهد شد و امریکا نمی تواند با فشار ها ما را در تنگنا قرار دهد. اگر می خواهد متحد ما باشد، پس نباید از خواستهای ما بهره برداری کند و تاکید کرد که آنچه را که در این اواخر می شنویم، در حقیقت همان بهره برداری استعماری است که در گذشته ها وجود داشت و افغانها به آن سر فرو نخواهند آورد، بلکه روابط قابل احترام می خواهند.

رئیس جمهور گفت: امریکایی ها تهدید می کنند که معاشات شما را نمی پردازیم، شما را به جنگ داخلی سوق میدهیم و صلحی وجود نخواهد داشت. این ها تهدیدات اند، اگر می خواهند همکار و دوست ما باشند، خانه های افغانها را باید احترام کنند و ما تعهدات خویش را که به مردم افغان در راستای زنده گی و صلح داده ایم، می خواهیم احترام و شنیده شود.

حامد کرزی افزود: اگر خانه های ما احترام شوند و اگر صلح باشد، حضور آنها برای افغانستان خوب است و ما به آن ارزش میدهیم و اگر حضور آنها به قمیت امنیت و خانه های مردم افغانستان و عزت آنها تمام شود و این حضور به معنای جنگ دوامدار و بمب و کشتار باشد، برای ما ارزش ندارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *