کاهش سربازان امریکایی، کسب رضایت طالبان؟؟

دو روز از پایان نشست ابوظبی با حضور نمایندگان امریکا و طالبان میگذرد که طالبان در آن نشست خواهان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شدند.

ایجاد آتش بس و ایجاد حکومت موقت از دیگر مواردی بود که از این نشست به رسانه ها درز کرد؛ هرچند که طالبان این موارد را رد کرده و گفته بودند که بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان تاکید دارند.

موردی که طرف امریکا و حکومت افغانستان با آن مخالفت کرده و مشاور امنیت ملی رئیس جمهور تصریح کرد که هیچ شخص، گروه و یا کشوری حق مداخله و تعیین فرمول حکومت داری افغانستان را ندارد.

اما حالا رسانه های امریکایی از جمله وال استریت ژورنال گزارش داده اند که دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا دستور آغاز خروج سربازان این کشور در افغانستان را صادر کرده است.

در این گزارش به نقل از یک مقام امریکایی آمده است که روند خروج بیش از هفت هزار سرباز امریکایی از افغانستان تا چند هفته دیگر آغاز می شود.

در حال حاضر در حدود ۱۴ هزار سرباز امریکایی در افغانستان حضور دارند.

در عین حال و همزمان با دستور ترامپ مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، «جیمز متیس» وزیر دفاع امریکا از سمتش استعفا داده و گفته است رئیس جمهور امریکا باید شخصی را به جایگزینی وی تعیین کند که با وی هم نظر باشد.

متیس یکی از حامیان حضور نظامی امریکا در افغانستان بود و گویا خروج این نیروها، چندان باب میل وی نبوده است.

با این تفاسیر؛ تصمیم رئیس جمهور امریکا مبنی بر دستور کاهش سربازان امریکایی در افغانستان در حالی است که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با نمایندگان طالبان در ابوظبی، دیدار کرده و جزئیات این دیدار را با رهبران افغانستان درمیان گذاشت.

حال سوال این است که بعد از اعلام خروج نیروهای امریکایی از سوریه، و قبول شکست در این کشور، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هم قبول شکست امریکا خواهد بود یا تمایل به تحقق خواست طالبان؟

تصمیم تازه امریکا، احتمال اعلام آتش بس از سوی طالبان  به خاطر تصمیم گیری در مورد ادامه حضور نظامی این کشور در افغانستان را پررنگ تر خواهد کرد.

با این تصمیم همچنین ممکن طالبان را به خاطر نشان دادن “حسن نیت” به مذاکرات صلح ترغیب کرده و دست به اقدامی بزند و روند مذاکرات را برای بار چندم پیش ببرند.

ریاض نیز نسبت به نشست ابوظبی خوشبین است و خالد بن سلمان فرزند پادشاه عربستان سعودی نیز است، گفته است مذاکرات ابوظبی به “ترویج مذاکرات بین الافغانی به خاطر پایان دادن جنگ افغانستان” کمک خواهد کرد.

این اظهارات و تصمیم امریکا نشان دهنده این است که رهبران واشنگتن به شکست خود در افغانستان پی برده و در تلاش برای رهایی از منجلابی است که خودشان عامل آن بوده و حالا با پیش کشیدن طالبان برای صلح بدون حضور هیئت افغانستان راهی برای رهایی پیدا خواهند کرد و آن را به نام «صلح افغانستان» نامگذاری خواهند کرد.

در مذاکرات ابوظبی نمایندگان عربستان سعودی، امارات متحده عربی و پاکستان نیز حضور داشتند اما دولت افغانستان در آن اشتراک نکرده بود.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و پاکستان تنها کشورهایی بودند که طالبان مسلح را در زمان تشکیل به رسمیت شناخته بودند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *