کاهش تسلط دولت بر خاک کشور

talارزیابی تازه بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان (سیگار) نشان می دهد که دولت افغانستان در دوره چهار ماهه (جدی ۹۴ تا حمل۹۵)تسلط یا نفوذ خود را بر تقریبا پنج درصد خاک این کشور از دست داده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سیگار، تازه ترین ارزیابی خود از تسلط دولت و طالبان مسلح بر خاک افغانستان را نشر کرده و آورده است که تسلط دولت بر خاک کشور کاهش یافته است.

طالبان ۱۵ سال پس از حضور نظامی امریکا در افغانستان، پیشروی های عمده ای کرده اند و گمان می رود که بر بیشترین بخش از خاک افغانستان از سال ۲۰۰۱ به این سو تسلط پیدا کرده باشند.

گزارش سیگار بر اساس اطلاعات نیروهای نظامی امریکا مستقر در افغانستان، آورده است که مناطق تحت تسلط یا نفوذ دولت افغانستان از ۷۰.۵ درصد در پایان جنوری ۲۰۱۶ به ۶۵.۶ درصد در پایان می، کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، کاهش تسلط بر این مقدار زمین، معادل از دست دادن ۱۹ ولسوالی از حدود ۴۰۰ ولسوالی این کشور است.

سیگار علت این کاهش را اعزام نیروهای امنیتی افغان از مناطق کم اهمیت به مناطق دیگر برای اجرای عملیات تهاجمی، به دست گرفتن ابتکار عمل، استفاده از فرصت ها و تحکیم دستاوردهای تاکتیکی، ذکر شده است.

این در حالی است که جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای امریکا در افغانستان، بیشتر مناطق تحت اشغال طالبان مسلح، روستایی است.

Author

About Author