کاهش احتمالی ۲.۲۵ درصدی رشد اقتصادی در خاورمیانه

براساس آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول درباره رشد اقتصادی کشورهای جهان، رشد اقتصادی کشورهای حوزه خاورمیانه شامل کشورهای شمال آفریقا، حوزه خلیج فارس، افغانستان و پاکستان در کوتاه مدت کاهش خواهد یافت و به ۲.۲۵ درصد خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود، در سال ۲۰۱۴، با بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و افزایش تولید نفت، رشد اقتصادی این کشورها نیز افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، کشورهای تولید کننده و صادر کننده نفت در این منطقه شامل ایران، عراق، الجزایر، یمن، بحرین، عمان، کویت، امارات متحده عربی، عربستان، قطر و لیبی به علت کاهش تقاضای جهانی نفت و همچنین بروز اخلال در تولید نفت داخلی با کاهش مقطعی تولید و درآمد نفتی روبرو هستند.

این گزارش می‌افزاید، در حال حاضر این کشورها با هدف جبران این کاهش در آمد در حال بالابردن تولیدات غیر نفتی خود هستند، از جمله اقدامات این کشورها برای افزایش تولیدات غیر نفتی خود، افزایش میزان مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های غیر نفتی و همچنین جذب سرمایه‌های عمومی برای رشد تدریجی در این بخش خواهد بود.

طبق این پیش بینی، با رشد بخش غیر نفتی و همچنین افزایش تولید نفت با بالا رفتن تقاضا در سال ۲۰۱۴، کشورهای تولید کننده نفت منطقه نیز به افزایش قابل توجه رشد اقتصادی دست خواهند یافت.

این گزارش می‌افزاید، با در نظر گرفتن شرایط کنونی منطقه و بی ثباتی ناشی از افزایش تنش‌های سیاسی و جنگ داخلی در سوریه، کشورهای عمده وارد کننده نفت در منطقه مانند مصر، تونس، اردن، مراکش، لبنان و سودان نیز تمایل کمتری برای خرید نفت از خود نشان می‌دهند و همین امر کاهش منطقه‌ای تقاضا و کاهش درآمد کشورهای صادر کننده را در پی داشته است.

احمد مسعود، مدیر بخش خاورمیانه صندوق بین المللی پول، با اشاره به بحرانهای اقتصادی جهانی و افزایش قیمت نفت طی سه سال گذشته می‌گوید: کشورهای وارد کننده نفت با افزایش هزینه های انرژی و غذا روبرو شده و مجبور به کاهش یارانه ها و دستمزدها شده اند.

بر اساس این گزارش، کشورهای وارد کننده نفت، به علت افزایش هزینه انرژی با افزایش کسری مالی به میزان ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی و همچنین افزایش بدهی های عمومی تا ۸۰ درصد تولید ناخالص ملی خود روبرو شده‌اند.

در این گزارش به افزایش اشتغال، اصلاح ساختار اقتصادی و همچنین بودجه به عنوان راه حل‌های عملی برای کاهش اثر بحران‌های اقتصادی و جلوگیری از افزایش بودجه برای کشورهای خاورمیانه و به خصوص کشورهای وارد کننده نفت اشاره شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *