کاسا ۱۰۰۰ آغاز شد

13102848_1758173564394126_3452810617070657208_nکار عملی ساختمان پروژه انتقال برق کاسا یک هزار، به صورت رسمی آغاز شده و قرار است تا سه سال آینده به پایه اکمال برسد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سنگ تهداب این پروژه ظهر امروز (۲۳ثور) با حضور رهبران افغانستان، قرغیزستان، تاجیکستان و پاکستان گذاشته شد.

داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه کشور که در این مراسم حضور داشت، اظهار داشت که با انتقال کاسا یکهزار، موقعیت استراتیژیک و راهبردی افغانستان مشخص تر می شود.

به گفته وی، کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عضو کاسا یکهزار باید از کارکردها و اقدامات حکومت افغانستان حمایت کنند تا این پروژه بدون هیچ مشکلی عملی شود.

عبدالله افزود که حمایت کشورهای منطقه از افغانستان و همکاری صادقانه آنها باعث می شود که تا مشکلات کاسا یکهزار به فرصت های تبدیل شود.

اما در حالی که کاسا یکهزار برای رسیدن به پاکستان (کشور مقصد) از شش ولایت مرکزی افغانستان می گذرد؛ کشورهای مشترک در این پروژه وعده داده اند تا در تطبیق آن هرگونه همکاری داشته باشند.

انتقال برق کاسا یک هزار از منطقه “دتکا” در شمال قرغیزستان آغاز و با عبور از تاجیکستان با انتقال۱۲۵۰ کیلومتر لین ولتاژ بلند، از طریق افغانستان به پشاور پاکستان منتهی می شود.

طول این لین در خاک افغانستان ۵۶۲ کیلومتر میباشد که از۶۰۰ محل و ۲۳ ولسوالی و شش ولایت افغانستان عبور میکند.

افغانستان سالانه از ترانزیت این پروژه حدود ۴۵ میلیون دالر امریکایی عاید به دست می آورد.

بر اساس تصمیم کشورهای دخیل در کاسا ۱۰۰۰، این پروژه تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی تکمیل شده و بر بنیاد آن انرژی برق از طریق افغانستان به پاکستان انتقال داده خواهد شد.

هزینه کلی این پروژه به یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون دالر می ‌رسد و سهم سرمایه گذاری افغانستان در این پروژه ۴۰۴ میلیون دالر تخمین شده است که بانک جهانی، صندوق بازسازی افغانستان و دولت آن را پرداخت خواهند کرد.

Author

About Author