کار فایبر نوری و انتقال برق همزمان با پروژه تاپی آغاز میگردد

12390864_902903706452539_2354511830485295313_nکار ساختمانی پروژه پایپ لاین گاز”تاپی” روز گذشته یکشنبه (۲۲ قوس) توسط مقامات ارشد چهارکشور “افغانستان، پاکستان، هند و ترکمنستان رسما افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این پروژه با حضور روسای جمهور افغانستان، ترکمنستان، صدراعظم پاکستان و معاون رئیس جمهور هند در شهر ماری ترکمنستان افتتاح شد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشورمان در مراسم افتتاح این پروژه گفت که افتتاح پروژه انتقال گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند برای کشور های عضو آن یک رویداد تاریخی است زیرا شک و تردید در مورد عملی شدن این پروژه از میان برداشته شده است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد که پروژه پایپ لاین گاز تاپی این را نیز به اثبات رساند در صورتی که خواست سیاسی وجود داشته باشد مشکلات تخنیکی و اداری حل شده می تواند.

آقای غنی گفت، آغاز کار عملی پروژه تاپی این فرصت را مساعد نمود تا یکبار دیگر روابط دیرینه تاریخی بین افغانستان، ترکمنستان و منطقه احیا شود و نشان داد که تطبیق پروژه های منطقه یی ممکن می باشد.

وی افزود، جای خوشبختی این است که با موافقۀ انجام شده میان کشورهای مذکور، کار فایبر نوری و انتقال برق همزمان در مسیر تاپی نیز آغاز می گردد.

رئیس جمهورغنی تصریح نمود که آمادگی افغانستان بخاطر سهم گرفتن در این پروژه نشان میدهد که ما فصل جدیدی همکاری را با کشور های منطقه آغاز نمودیم و این همکاری منتج به منفعت مشترک کشورهای ذیدخل خواهد شد.

گفتنی است که از جمع ۱۸۰۰ کیلومتر لوله گاز تاپی، ۷۳۶ کیلومتر آن از ولایات هرات، فراه، هلمند و قندهار عبور خواهد کرد، ترکمنستان ۸۵ در صد سهمدار این پروژه است در حالیکه افغانستان، پاکستان و هند هر کدام پنج در صد در این پروژه – که قابلیت انتقال ۳۳ میلیون متر مکعب گاز را سالانه دارد – سهیم اند.

رئیس جمهور کشورمان صبح روز یکشنبه به منظور افتتاح پروژه پایپ لاین گاز تاپی عازم شهر عشق آباد پایتخت ترکمنستان شد.

Author

About Author