کار عملی پروژه تاپی تا یک ماه دیگر آغاز می شود

150214142535_tapi_project_map_640x360_bbc_nocreditمحمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفته است که کار عملی پروژه تاپی گاز تا یک ماه دیگر رسما آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند صورت می گیرد و این پروژه یکی از پروژه های بزرگ اقتصادی در افغانستان خواهد بود.

موافقتنامه احداث پایپ لاین گاز ترکمنستان در سال ۲۰۱۰ میلادى در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان، میان مقامات بلند رتبه کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند به امضا رسید.

براساس پیشبینی های صورت گرفته، کار انتقال این پایپ لاین اواخر سال ۲۰۱۷ به پایه اکمال خواهد رسد، و این خطوط گاز ترکمنستان به بندر تورغندی از آنجا به ولایت هرات، فراه، نیمروز، هلمند و از طریق بندر سپین بولدک به پاکستان وصل می شود.

در همین حال محمد اشرف غنی روز گذشته در نشستی با شماری از مقامات کشور های عضو تاپی با هم توافق کردند که کار عملی این پروژه تا ماه آینده آغاز شود.

گفتنی است که افغانستان ۲۵ درصد در این پروژه سهیم است و سالانه بدون دریافت گاز از این پروژه به قیمت مناسب بین ۲۷۰ تا ۳۵۰ میلیون دالر از بخش ترانزیتی آن بدست خواهد آورد.

رییس جمهور غنی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که پول قابل چشم گیری از سوی جامعه جهانی برای کار های توسعه ای افغانستان تعهد شده است.

در خبرنامه ای ریاست جمهوری آمده است که رئیس جمهورغنی در زمینه مصارف این پول نگرانی های خود را ایراد کرد و گفته است که در این مورد باید ظرفیت سازی صورت بگیرد.

Author

About Author