کارکردهای پاکستان در قبال صلح ارزیابی می شود

1990032نشست چهارجانبه در سطح پایین تر از نشست های گذشته به میزبانی اسلام آباد برگزار می شود که کارکردهای پاکستان در مورد توافقات گذشته را بررسی می کند.

خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت امور خارجه به خبرگزاری خاورمیانه گفت که این نشست چهارجانبه فردا (۲۹ثور) در اسلام آباد برگزار می شود.

به گفته وی، این نشست یک نشست رسمی است؛ اما پایین تر از سطح نشست های چهارجانبه گذشته است و عمرزاخیلول، سفیر افغانستان در اسلام آباد به نماینده گی از کشور حضور می یابد.

آزاد افزود که در این نشست، صلح و یا راه های رسیدن به صلح در اولویت قرار ندارد و بالای کارکردهای دیگر کشورها بعد از آخرین نشست چهارجانبه که در آن نقشه راه صلح تعیین شده بود، بحث می شود.

بر اساس معلومات منبع، با توجه به این که در آخرین نشست چهارجانبه نقشه راه تعیین شده و قرار بود که در برابر گروه هایی که به صلح نمی پیوندند از تمام امکانات استفاده شود؛ در نشست فردا همین اقدامات تعیین شده مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت که اجندای این نشست، بحث بالای مفاد نشست های اخیر به ویژه نشست آخر خواهد بود.

اقدامات پاکستان

در آخرین نشست چهارجانبه نقشه راه صلح تعیین شده و بر اساس آن قرار شده بود تا اسلام آباد در برابر شورشیان و تروریستانی که آماده گفتگوهای صلح نیستند، اقدامات لازم را با استفاده از تمام امکاناتش انجام دهد.

thumbs_b_c_108d7f80cdaf86805fe96c4cdc0ebf35

اما بعد از آن نشست و گذشت فصل سرما، شورشیان فعالیت های خود را دوباره افزایش داده و از خاک پاکستان برای تجهیز و اکمال خود استفاده کردند.

این اقدامات و رویکرد شورشیان در کنار آن عدم اعتنای پاکستان به نتایج نشست های چهارجانبه و به ویژه حمله سه شنبه مرگبار در کابل، روابط افغانستان و پاکستان به تیره گی گرایید و حتی رئیس اجرائیه، سفر خود به اسلام آباد را لغو کرد.

تیره گی روابط کابل ـ اسلام آباد بعد از حملات راکتی نیروهای نظامی پاکستان بر مناطق مرزی کشور تلفاتی نیز به دنبال داشت و رهبران کشور نیز به نیروهای امنیتی دستور عمل مشابه را دادند.

حال نشست فردا بالای این اقدامات صحبت خواهد کرد و انتظار می رود که بعد از رهایی پسر نخست وزیر پیشین پاکستان توسط نیروهای امنیتی افغانستان، اسلام آباد راهکارهای بهتری اعمال کند.

هرچند تمام اقدامات مطرح شده از سوی پاکستان به دلیل عدم صداقت آنها، زیر سوال رفته است.

Author

About Author