کارکردهایی که جواب مثبت داشت

PARLIMAN5وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی بعد از نزدیک به ده ماه از کارکردش برای اولین بار دیروز به مجلس نماینده گان حاضر شد تا مورد استیضاح قرار گیرد.

عبدالرزاق وحیدی، وزیر مخابرات در ماه حمل سال روان از مجلس نماینده گان رای اعتماد گرفت و در کابینه نیمه و نصفه حکومت وحدت ملی از جمله وزیران اول بود.

وحیدی در حالی پای به وزارت گذاشت که کارهایی نیز در این عرصه صورت گرفته بود؛ اما در این ده ماه کارکردهای بهتری صورت گرفته بود.

در زمان امیرزی سنگین، خدمات مخابرات در کشور پیشرفتی داشت که در طول سالهای گذشته نیز داشت؛ اما ماهواره افغانستان و قیمت بالای اینترنت و مکالمات تلیفونی همچنان پابرجا بود.

این مشکلات در دوره ابتدایی حکومت وحدت ملی نیز ادامه داشت؛ اما بعد از تلاش های فراوان، قیمت پرداختی برای اینترنت پایین آمد، مکالمات نظم بهتر یافت و ماهواره افغانستان نیز در قمر قرار گرفت.

وحیدی می گوید که با تلاش فراوان اینترنتی که با پاکستان قرارداد شده بود با کاهش قیمت به سمت قزاقستان تغییر جهت داد و در پرداخت آن نیز بیش از ۱۵۰ هزار دالر کاهش به میان آمد.

به گفته وی، قمیت اینترنت از پاکستان ۲۵۰ هزار دالر برای ۱۰ جی بی با سرعت ۸۵درصد بود؛ اما این اینترنت با قیمت ۶۵ هزار دالر با قزاقستان قرارداد شد که سرعت آن نیز ۹۹ اعشاریه ۵ است که اگر این سرعت به ۹۹ اعشاریه ۴ نیز برسد، طرف قرارداد موظف به پرداخت جریمه است.

در این تغییر دو مورد برجسته است که یکی اینکه پاکستان یک منبع عایداتی خود را از دست داد و دیگر اینکه سرعت اینترنت در کشور افزایش یافته و قیمت آن کاهش قابل ملاحظه را گرفته است.

نکته دیگر قرارگرفتن قمر مصنوعی افغانستان بود که نشرات آنالوگ را به دیجیتل تغییر داده و در کیفیت تصاویر تلویزیون ها نیز تغییرات مثبت آورد.

دیگر اینکه، موضوع وضع ۱۰درصد از کارت های اضافی موبایل نیز از جمله مواردی بود که وزیر مخابرات به راحتی آن را برای نماینده گان و مردم قابل هضم ساخت که واکنش های روزهای ابتدایی آن از بین رفت.

از سوی دیگر، کاهش شماری از کارمندان با معاش بلند در وزارت مخابرات نیز کارکرد خوبی برای وزیر جدید بود که در کنار دیگر شرکت های خصوصی، معاش ماهوار متخصصان در این وزارت بسیار ناچیز است؛ اما کار همان کار شرکت های خصوصی است.

در عین حال، تربیت کدرهای مسلکی از دیگر مواردی است که تا حال در وزارت مخابرات صورت نگرفته؛ اما وحیدی در نظر دارد تا این روند را تسریع بخشیده و افغانستان را به سمت خودکفایی برساند.

تربیت این کدرها نیز از چند ناحیه حایز اهمیت است، اول اینکه حکومت به دنبال حکومتداری الکترونیکی است که نیاز جدی به افراد مسکلی آشنا با معلومات و تکنالوژی الکترونیک دارد و دیگر اینکه نیاز به متخصصان خارجی از کشورهای هند و پاکستان برای حل مشکلات تخنیکی احساس نمی شود و پول کمتر به متخصصان داخلی داده می شود که خود نوعی چرخش دارایی است.

اکنون در بخش فنی، شرکت ‌های مخابراتی از متخصصین خارجی استفاده گسترده صورت می‌ گیرد و این شرکت ‌ها برای ارائه خدمات با کیفیت در شرایط رقابتی مجبورند به منظور رقابت در بازار از کارمندان فنی خارجی استفاده کنند و پول زیاد نیز بپردازند.

برای ادامه رشد پایدار شرکتهای مخابراتی در آینده نیاز است که به آموزش کارمندان افغان توجه لازم صورت گیرد که به همین منظور وزارت مخابرات در نظر دارد تا با همکاری وزارت تحصیلات عالی برای آموزش نیروی حرفه‌ ای و متخصص، رشته‌ های را در دانشگاه راه ‌اندازی کند در کنار آنکه کارگاه های آموزشی حرفه ای نیز برای کارمندان وزارت مخابرات راه اندازی می شود.

با این حال، باید گفت که وزیر مخابرات با کارکردهای مثبت خود توانست بار دیگر نظر متقاعد نماینده گان را به دست آورده و پاسخ های قانع کننده ای ارائه کند که دیگر سوال و نگرانی باقی نماند.

Author

About Author