کاروان «نجات‌افغانستان» آهسته و پیوسته می‌رود

ائتلاف «نجات‌افغانستان» با حضور احزاب پر قدرت افغانستان سه ماه می‌شود که عرض‌اندام کرده و دارد برای خودش در ولایت‌های مختلف نمایش قدرت برگزار می‌کند؛ اما تا حال نتواسته به نخستین خواست‌هایی که در توافق‌نامه‌اش ذکر کرده؛ برسند.

این کم‌کاری به حکومت بر می‌گردد یا ائتلاف نجات؟ در این مورد عنایت‌الله بابر فرهمند، رئیس دفتر معاون اول رئیس‌جمهور به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«شما شاهد استید که حکومت هنوز هیچ‌گونه توجهی به طرح و پیشنهادات شورای عالی نجات نداشته بر عکس این طرح را نا دیده می‌گیرد. همیشه شاهد استیم که سخنگوهای ارگ بسیار غیر منطقی مطرح می‌سازند که بدیل چی است؟ در حالی‌که در نخستین روزهای توافق رهبران شورای عالی نجات‌افغانستان طرح مشخصی پیش‌کش شده که در مطبوعات و رسانه‌های اجتماعی نشر شده و تا هنوز تغییرات را از طرف ارگ احساس نمی‌کنیم، نه تنها طرح شورای نجات‌افغانستان را قبول نکردن، بلکه برای انتقادات، طرح‌ها و پیشنهادات جریان محور ملی و جریان‌های دیگر هم اصلاً اعتنا قائل نشدن.»

در مورد مشکلات رهبری حکومت وحدت‌ملی نیز وی می‌گوید که یکی از مشکلات اساسی رهبری حکومت این است که به طرح‌های مردمی و جریان‌های سیاسی اعتنا نمی‌کند در حالی که این انتقادها بخاطر اصلاحات است نه دشمنی با حکومت.

فرهمند باورمند است که خواست مردم هم رسیده‌گی به تفاهم‌نامه حکومت وحدت‌ملی است و چون حکومت مشروعیت خود را مستقیما با رای مردم بدست آورده و همچنان تفاهم‌نامه‌ای که حکومت وحدت‌ملی بر اساس آن بوجود آمده بود.

با این حال به نظر می‌رسد که ائتلاف نجات‌افغانستان در ولایت‌های شمال کارهای چشم‌گیر انجام داده که در این رابطه بشیر احمد تینج سخنگوی حزب جنبش ملی به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«فعالیت‌های ائتلاف رو به گسترش است. در این اواخر در ولایت‌های بلخ، جوزجان، سمنگان، بغلان و سرپل حرکت‌هایی داشتیم و این را نشان می‌دهد که ائتلاف بی‌برنامه نیست، حمایت گسترده مردم را نیز دارد. مراجعه از سوی مردم به‌شدت زیاد است و جریان‌ها و انجمن‌ها علاقه‌مند استند که حمایت‌شان را از ائتلاف اعلام کنند.»

تینج در مورد آمدن جنرال دوستم که یکی از خواسته‌های ائتلاف نجات هم بود، می‌گوید که معاون اول رئیس‌جمهور کدام مشکل حقوقی برای برگشتن به افغانستان ندارد و جنگ شمال و شمال‌شرق را شخصاً رهبری می‌کند و هر وقت اراده کند به کشور بر می‌گردد.

به گفته وی، جنرال دوستم با مقام‌های ترکیه دید و بازدید دارد که بعد از به نتیجه رسیدن این دیدارها، به کشور برمی‌گردد.

سخنگوی جنبش اسلامی با اشاره به پرونده‌های ایشچی و مهمند که هر دو از سوی نزدیکان جنرال دوستم و عطامحمد نور توطئه دانسته شد، می‌گوید که این یک بازی سیاسی است که می‌خواهند ذهنیت کشورها را در برابر ما خراب کنند بخاطر این‌که قضایای بسیار مهم دیگر در افغانستان رخ می‌دهد که مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ اما ادعای احمد ایشچی و آصف مهمند که فقط در حد یک ادعا است؛ رسانه‌ای شده و جدی گرفته می‌شود.

با این حال، شایعه‌های وجود داشت که جنرال دوستم به دلیل پرونده حل‌نشده ایشچی اگر به افغانستان بیاید؛ بازداشت می‌شود و به طیاره حامل وی اجازه نشست داده نشد؛ اما فرهمند در این‌باره به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«ما فقط منتظر استیم که وضعیت به چی شکل پیش می‌رود، یک سلسله کوشش‌های مختلفی وجود دارد که معاون صاحب اول با حفظ اتحاد، اتفاق و انسجام شورای عالی نجات برای افغانستان باید تمام صلاحیت‌های قانونی خود را که قانون برای‌شان تفویض کرده؛ داشته باشند.»

وی در ادامه افزود که برای آمدن جنرال دوستم کدام مشکل و ممانعت قانونی در افغانستان وجود ندارد. دوستانی که میانجیگری می‌کنند و تلاش برای آوردن جنرال دوستم دارند نگران استند که دولت افغانستان به یک بحران مشروعیت نرود و مملکت و مردم افغانستان دچار یک بحران جدید امنیتی و سیاسی نشوند.

فرهمند تصریح کرد که به همین منظور، کارها با حوصله‌مندی پیش می‌رود و هر اقدامی که در برابر جنرال دوستم صورت گرفته هیچ‌گونه صبغه قانونی نداشته و بنابر یک سلسله اتهامات و ادعاهای بی‌اساس بوجود آمد.

جنرال دوستم بعد از عید قربان به افغانستان می‌آید؟

رئیس دفتر معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید :«امیدوار استیم که بعد از عید قربان تلاش‌ها به نتیجه برسد و جناب معاون صاحب بزودی در افغانستان حضور پیدا کند و با استفاده از تجارب و توانایی خود در قسمت تامین امنیت افغانستان نقش عمده و اساسی بازی کند.»

با این همه اتفاقات که اخیراً در کشور رخ داده؛ باید ائتلاف نجات‌افغانستان وارد میدان می‌شد که نشد؛ شمال در جنگ قدرت‌های بزرگ روز به روز وضع وخیم پیدا می‌کند و طالبان مسلح در نزدیکی شهرهای بزرگ مستقر شده‌اند و این بر ائتلاف نجات‌افغانستان است که جلوی این تحرکات که مردم را قربانی می‌کند؛ بگیرد؛ موضوعی که در ولسوالی چمتال عطا محمد نور، والی بلخ و محمد علی محقق رئیس زون شمال حزب وحدت دست به دست هم دادند و این ولسوالی را از وجود مخالفین پاک کردند و اگر احزاب مقتدر جمعیت، وحدت و جنبش در شمال دست به دست هم بدهند؛ شمال را از وجود مخالفین پاک خواهند کرد.

این درحالی است که گفته می‌شود رئیس‌جمهور غنی با صلاح‌الدین ریانی رئیس حزب جمعیت، داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجراییه و استاد محقق معاون دوم ریاست اجراییه دیدار کرده ه تا هنوز جزئیات این دیدار به رسانه‌ها درز نکرده است اما یک منبع که نخواست نامش افشا شود گفت که سفارت‌های خارجی هم مایل به کم کردن اختلافات ارگ و حزب جمعیت استند و گفته می‌شود این دیدار هم به همین منظور انجام شده است.

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *