کارشناس عرب، ترکیه را دشمن کشورهای عربی خطاب کرد

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک موسوم به “الخلیج” تاکید کرد که ترکیه به دشمن کشورهای عربی در منطقه در تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، عمر الحسن در گفتگو با شبکه بی بی سی عربی، درباره همکاری های نظامی با قطر و در پاسخ به این پرسش که همکاری های نظامی میان ترکیه و قطر تقویت می شود، آیا کشورهای همسایه از ادامه اعزام نظامیان ترکیه به قطر نگران هستند یا این مسئله را می پذیرند که توافق دفاعی میان ترکیه و قطر وجود دارد، گفت: قطر حق دارد با هر کشوری برای حفظ ثبات و امنیت قرارداد امضا کند ولی توافقی که میان ترکیه و قطر وجود دارد، تعجب آور است. قطر بدون رایزنی با اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) قرارداد نظامی با ترکیه امضا کرد. این توافق در ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ پس از توافق الحاقی سال ۲۰۱۳ میان قطر و اعضای شورای همکاری امضا شد. قطر بر اساس توافق الحاقی متعهد شده بود که در امور کشورهای عضو شورای همکاری دخالت نمی کند ولی اعضای شورای همکاری نگاه تردید آمیزی به این قرارداد نظامی دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که قطری ها می گویند، نیروهای ترکیه برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی در قطر مستقر شده اند، چرا کشورهای همسایه به این موضع قطر توجه ندارند،گفت: همه خواهان مقابله با تروریسم و افراط گرایی هستند و اعضای شورای همکاری این درخواست را از قطر دارند و در کنفرانس ریاض نیز میان کشورهای عربی و اسلامی با آمریکا توافقی برای مقابله با تروریسم امضا شد. قطر توافق خود را با اعضای شورای همکاری در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ عملی نکرده است. ترکیه پیش از عقد قرارداد نظامی با قطر روابط بسیار خوبی با اعضای شورای همکاری به ویژه عربستان سعودی داشت ولی ترکیه به عنوان طرف متخاصم با شورای همکاری وارد این منطقه شده است. اگر نیروهای خارجی در این منطقه حضور دارند، بر اساس موافقت همه اعضای شورای همکاری بوده است.

الحسن در پاسخ به این پرسش که آیا نیروهای اندک ترکیه می تواند برای کشورهای همسایه قطر تحریک کننده باشد یا این که ترکیه حضور نظامی نمادینی در قطر دارد،گفت: شکی در این نیست که این نیروها خطرناک نیستند ولی کشورهای همسایه را تحریک می کنند. ترکیه با اعزام نیروهای خود به قطر کشورهای عضو شورای همکاری را تحریک کرده است. قطر نیز چنین اقدامات تحریک آمیزی دارد. اگر قطر به دنبال تامین امنیت خود است باید از کمک کشورهای عرب خلیج(فارس) و کشورهای عربی و نه ترکیه استفاده کند. امروز ترکیه به دشمن کشورهای عربی تبدیل شده است. ترکیه نیروهای خود را به سودان،چاد، سومالی و قطر اعزام کرده است. ترکیه بجای این که به عنوان یک کشور بی طرف برای حل بحران میان قطر با عربستان، امارات،مصر و بحرین وارد میدان شود به عنوان حامی قطر وارد منطقه شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *