کارخانه داران ننگرهار نیازمند کمک های دولت

با توجه به مشکلات مالی و حمایوی کارخانه داران تولیدی در ولایت ننگرهار، شماری از آنها هنوز هم به فعالیت ادامه می دهند؛ اما به صورت جدی خواهان کمک و توجه دولت برای جلوگیری از ورشکستگی هستند.

به گفته مسولین این کارخانه ها؛ آنان با مشکلات زیادی روبرو هستند؛ اما باز هم دست از تولید نکشیده و مواد تولیدی شان را در اختیار مردم قرار می دهند.

در حال حاضر در ولایت ننگرهار یک تعداد شرکتهای تولیدی موجود است که در همین حصه کار میکند سبزی  و میوه هر فصل را پروسس میکند و به بازار عرضه میکند

شیرمحمد مسول یکی از کارخانه های تولیدی ننگرهار به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«یک تعداد جوانان در کارخانه ما کار می کنند؛ ما اول از دهقانان سبزی و میوه مانند رومی، گلپی، زردک، مرچ، مالته، سیب و دیگر محصولات را می خریم و بعد از آن، محصولات را پروسس می کنیم.»

به گفته وی، از محصولات یاد شده ترشی، رب، مربا، کچاپ، شربت و یک اندازه مواد دیگر تهیه کرده و به بازار عرضه می کنند.

این کارخانه دار با اشاره به مشکلات موجود از جمله نبود امکانات سردخانه ای، برق مناسب و حمایت های مالی دولتی اظهار داشت که اگر دولت و یا هم موسسات بین الملی با آنها همکاری نکنند، با شکست روبرو شده و شماری از جوانان نیز بیکار می شوند.

به مانند این کارخانه دار شمار دیگری از کارخانه داران و سرمایه گذاران ولایت ننگرهار با مشکلات مشابه روبرو هستند که از دولت خواهان کمک های جدی و حمایت های مالی هستند.

دهقانان ولایت ننگرهار نیز می گویند؛ با تمام مشکلاتی که دارند و در همکاری با کارخانه داران این ولایت، دست از کشت کوکنار برداشته و محصولات مورد نیاز کارخانه داران را کشت می کنند.

این دهقانان به جای کوکنار در زمین های خویش سبزیجات، میوه جات و غله کشت کرده اند.

اما این دهقانان از نبود سردخانه های عصری و مناسب شکایت کرده و اظهار داشتند که به دلیل نبود سردخانه، بخشی از محصولات شان از بین می رود.

دهقانان ننگرهار از دولت میخواهند که کارخانه های تولیدی را بیشتر مورد حمایت قرار دهد تا زمینه مصرف محصولات آنها نیز فراهم شود.

خان محمد یکتن از دهقانان ولسوالی بهسود ننگرهار به خاومیانه گفت :«فعلا در زمینهای خود قسم قسم سبزی کاشت کردم که این سبزی زیاد حاصل میدهد؛ اگر مسوولین حکومتی زمینه سازی کند تا ما این سبزی را نگهداریم و یا کارخانه های تولیدی را حمایت کند تا محصول خود را به فروش برسانیم، برای ما بسیار مفید خواهد بود.»

آگاهان زراعت در ننگرهار نیز می گویند اگر دولت به کارخانه داران توجه نکند و آنها را تحت پوشش قرار ندهد، این کارخانه با ورشکستی روبرو شده و از سویی هم دهاقین با ضررهای زیادی روبرو می شوند.

انجنیر شریف الله دولتزی، آگاه زراعت به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«افغانستان به صورت جدی به پروسس محصولات حیوانی و زراعتی ضرورت دارد و اگر این کارخانه ها حمایت شوند، زراعت کشور نیز تقویت می شود.»

به گفته وی، در صورتی که کارخانه های تولیدی مورد حمایت قرار نگیرند و محصولات دهقان ها نیز به مصرف نرسد، کشاورزان مجبور هستند محصولات خود را به کشورهای خارجی فروخته و این محصولات بعد از پروسس به نام کشورهای خارجی وارد افغانستان شود.

در عین حال، انجنیر رفیع الله رحیمزی، رئیس زراعت و مالداری ننگرهار به خبرگزاری خاورمیانه گفت که این نهاد تا حال در بخشهای مختلف با کارخانه داران و دهقان ها همکاری کرده است.

به گفته وی :«از بودجه  انشکافی وزارت زراعت مبلغ ۷ میلیون دالر یک کارخانه پروسس شیر به نام «ختیځ لبنیات» ایجاد شده که در یک روز از ۳ تا ۴ هزار لیتر شیر را پروسس میکند.»

رحیمزی اظهار داشت که فعالیت این کارخانه هم برای مالداران و هم برای دهقان ها زمینه کار و فعالیت را فراهم کرده است.

وی تاکید کرد که چند کارخانه دیگر نیز از سوی آنها مورد حمایت قرار گرفته است.

گفتنی است که در حال حاضر به تعداد ۵۰ شرکت زراعتی در بخشهای مختلف از جمله باغداری، مالداری، پروسس سبزی، پروسس غله جات و پرورش ماهی در ولایت ننگرهار فعالیت دارد؛ اما ۱۰ شرکت به دلیل عدم حمایت های دولتی و به دلیل مشکلات مالی، نبود مارکیت، وسایل تخنیکی و نبود کارکنان مسلکی از فعالیت باز ماندند.

عبدالقیوم ریحان ـ خبرنگار زون شرق

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *