کارت های رایدهی کهنه فاجعه بار است

خبرگزاری خاورمیانه

ریاست اجرائیه در واکنش به احتمال استفاده از کارت های رایدهی سابقه در انتخابات آینده می گوید که دیگر حاضر نیست که با کارت های رایدهی سابق، فاجعه انتخابات گذشته تکرار شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مجیب الرحمن رحیمی، سخنگوی ریاست اجرائیه در نشست خبری امروز (۷دلو) اظهار داشت که انتخابات آینده نباید با کارت های رایدهی سابق برگزار شود.

وی اظهار داشت که موضع ریاست اجرائیه در مورد انتخابات آینده و اصلاحات آن مشخص است و هدف آنها انتخابات شفاف، عادلانه، سراسری و عاری از تقلب است.

رحیمی افزود که کمیسیون ویژه اصلاحات انتخاباتی راهکاری را برای انتخابات آینده پیشنهاد کرده بود که ریاست اجرائیه قطعاً این موضوع را پیگیری کرده و نمی خواهد با کارت های قبلی، فاجعه انتخابات گذشته تکرار شود.

این در حالی است که تا هنوز سرنوشت تذکره های الکترونیکی مشخص نشده و بر اساس آنچه گفته می شود، بدون این تذکره ها، شفافیت انتخابات زیر سوال خواهد رفت.

گفتگوهای کابل و اسلام آباد

در عین حال، گفته می شود که سران کشورهای غربی از جمله انگلستان در این روزها سفرهایی به پاکستان داشته و با مقام های عالی رتبه این کشور مذاکراتی انجام داده اند.

سخنگوی ریاست اجرائیه در این رابطه می گوید؛ تلاش هایی جریان دارد که دوباره مذاکرات و گفتگوهای افغانستان با پاکستان آغاز شود.

وی با تاکید بر اینکه دیدگاه و اعتقاد افغانستان بر اساس شواهدی که در اختیار دارد، در مورد حضور تروریستان در خاک پاکستان، همچنان باقی است؛ اما دروازه های مذاکره همیشه باز بوده و زمانی که منافع مشترک و فرصت هایی که در منطقه وجود دارد هر دو کشور را تهدید می کند، گفتگو راه حل خوبی می تواند باشد.

رحیمی باورمند است که سفر سران دیگر کشورها به پاکستان اعمال فشار بر این کشور و حاضر کردن آنها به میز مذاکره است.

حضور پاکستان در میز مذاکرات صلح افغانستان در حالی مطرح می شود که هر بار این کشور در گام های نهایی برای رسیدن به صلح، مانع ایجاد کرده و صداقت ابتدایی اش را زیر سوال برده است.

روابط افغانستان و امریکا

سخنگوی ریاست اجرائیه در مورد روابط افغانستان با امریکا اظهار داشت که این رابطه هرچند با تغییر سران آن، کمی دستخوش تغییر می شود؛ اما پایه و اساس آن بر توافقنامه استراتیژیک و مبارزه مشترک برای صلح پا برجاست.

به عقیده وی، در بخش شورای امنیت، وزیر دفاع و سطوح نظامی امریکا کسانی روی کار آمده اند که در افغانستان وظیفه داشتند و انتظار می رود با حضور آنها، روابط بهبود یابد.

طالبان هیچ وقت خواهان صلح نبودند

سخنگوی ریاست اجرائیه در مورد نامه تازه طالبان مسلح به دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اظهار داشت :«این گروه از یک طرف ادعا دارند که با نیروهای خارجی درگیر جنگ هستند و از طرف دیگر راه حل صلح را در بیرون جستجو می کنند در حالی که دستاورد آنها ایجاد رعب، وحشت و قتل بوده است.»

وی بیان داشت که اگر طالبان مسلح می خواهند در افغانستان صلح تامین شود، دروازه های صلح حکومت همیشه باز بوده و است و می توانند به مذاکره بیایند، اما تا حال متاسفانه این روند را دنبال نکردند و ارسال نامه به ترامپ نیز نوعی تبلیغات رسانه ای است.

این در حالی است که طالبان مسلح به تازه گی نامه ای به رئیس جمهور ترامپ به سه زبان، دری، پشتو و انگلیسی نشر کرده اند و از وی خواسته اند که به جنگ بی ثمر در افغانستان پایان دهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *