کاخ سفید و چالش های جدید در روابط با روسیه

روزنامه وال استریت ژورنال چاپ امریکا نوشت: مقامات امریکا معتقدند روابط نزدیک این کشور با بزرگترین شرکت تسلیحاتی روسیه تلاش های امریکا را برای مجازات ولادیمیر پوتین به سبب الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه مخدوش می کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در حالی که نیروهای امریکایی خود را برای خروج از افغانستان آماده می کنند، شرکت تسلیحاتی “جِی اس سی روسو برون اکسپورت” روسیه در خصوص تلاش امریکا برای بهینه سازی ارتش افغانستان نقش مهمی ایفا می کند.

از سال ۲۰۱۱ تا کنون ، وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) برای تجهیز نیروی هوایی افغانستان قرارداد خرید شصت و سه فروند بالگرد تهاجمی را به ارزش یک میلیارد دالر با این شرکت روسی منعقد کرد.

به گفته مسئولان پنتاگون، امریکا همچنین برای تامین قطعات یدکی مورد نیاز افغانستان به این شرکت تسلیحاتی نیاز دارد، علاوه بر این، پیمانکاران بزرگ وزارت دفاع امریکا مانند شرکت بوئینگ نیز با شرکت های روسی وابسته به روسو برون اکسپورت مبادلات تجاری گسترده ای دارند.

باراک اوباما ، رئیس جمهور امریکا در ماه جاری میلادی دستوری صادر کرد که بر مبنای آن وی به صورت قانونی می تواند شرکت های تولید تسلیحات روسیه و مدیران ارشد آن را تحریم کند، گرچه وی هنوز از اجرای آن خودداری کرده است.

این در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس امریکا با اعمال فشار بر کاخ سفید از مقامات این کشور می خواهند با قطع رابطه با شرکت روسو برون اکسپورت ، بالگردهای ساخت امریکا به خصوص بالگرد شینوک ساخت شرکت بوئینگ را در اختیار ارتش افغانستان قرار دهد.

وزارت دفاع امریکا تاکنون به خاطر کمکهای این شرکت روسی به امریکا به این درخواست نمایندگان توجهی نکرده است.

آناتولی ایسایکین، مدیر عامل شرکت روسو برون اکسپورت سه شنبه هشدار داد تحریم های امریکا بر ضد این شرکت به همان اندازه روسیه، به امریکا نیز آسیب وارد می کند.

ایسایکین گفت: امریکا قبلا از مراوده با روسیه تجربیات تلخ و شیرینی داشته است و به نظر من، منطق در این بین برنده خواهد شد.

وزارت دفاع امریکا سال ۲۰۰۶ این شرکت روسی را به علت کمک به برنامه هسته‌ای ایران تحریم کرد. این شرکت قرارداد فروش موشک های پیشرفته اس سیصد را با تهران امضا کرد، موشکهایی که امریکا و اسرائیل نگرانند از آنها برای مقابله با حمله به تاسیسات هسته ای ایران استفاده شود، اما کاخ سفید با ازسرگیری روابط با روسیه در سال ۲۰۱۰ تحریم علیه شرکت تسلیحاتی روسیه را لغو کرد.

کمک های تسلیحاتی شرکت روسو برون اکسپورت به سوریه خشم مقامات امریکا را برانگیخته است، شرکت روسو برون اکسپورت بر هشتاد درصد صادرات تسلیحاتی روسیه نظارت دارد و به گفته مقامات امریکایی و عرب، اکثر سلاح های مورد نیاز دولت سوریه را این شرکت تامین می کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *