کابل، پایتختی با بیشترین رستوانت‌های سیار و غیر صحی

یکی از چالش‌های جدی صحت محیطی در شهر کابل؛ موجودیت رستورانت‌ها و پخت و پزهای سیار غذاهای سردستی کنار جاده‌ها است که کوچک‌ترین موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

در سطح شهر کابل صدها رستورانت کنار جاده و هزاران رستورانت سیار غذاهای سردستی مشغول پخت و پز هستند که هزاران نفر از شهروندان کابل با مراجعه به این مکانها؛ غذا صرف می‌کنند.

این پخت و پزها در کنار سرک‌ها و هوای آزاد صورت می‌گیرد و معیارهای صحی مراعات نمی‌شود. از گرد و خاک و آلودگی هوا گرفته تا استفاده از مواد و ظرف‌های غیر بهداشتی همه مواردی هستند که سلامتی مصرف‌کننده‌گان آنها را به خطر مواجه می‌سازند.

مصرف غذا‌های ناسالم می‌تواند عامل بروز بیش از ۲۰۰ نوع بیماری در انسان شود؛ از عفونت روده و اسهال گرفته تا چاقی مفرط، بیماری‌های قلبی، دیابت و حتی سرطان.

بولانی پزان، چپلی کبابی‌ها، سمبوسه پزی‌ها، جیگر پزی‌ها و چیپس فروشان با کمترین امکانات بهداشتی اقدام به پختن این غذا‌ها می‌کنند.

آنان با یک بار انداختن روغن در تاوه، چندین بار استفاده کرده و تا رنگ این روغن سیاه نشده و به صورت کامل نسوخته است؛ تبدیل نمی‌کنند.

نجیب‌الله یک‌تن از باشنده‌گان کابل می‌گوید :«مواد خام در معرض خاک و آلودگی هوا است، ظروف‌ها خوب شسته نمی‌شه، مواد خام بی‌کیفیت استفاده می‌شه و مسایل صحی هم از طرف این افراد در نظر گرفته نمی‌شود.»

به گفته وی، شماری از مسافرخانه‌ها در ایستگاه‌های موترهای مسافربری در نقاط مختلف کابل نیز از این مشکلات رنج می‌برند و هیچ یک از موارد بهداشتی در آن رعایت نمی‌شود.

این باشنده کابل گفت :«کسانی که در پهلوی سرک‌ها بولانی پزی یا جگر پزی دارند اصلاً صحت را مراعات نمی‌کنند.»

نور احمد باشنده دیگر کابل به خاورمیانه گفت که رستورانت‌های شهر معیارهای بهداشتی را به ندرت رعایت می‌کنند و وزارت صحت عامه نیز هیچ نظارتی از این رستورانت‌ها ندارد.

به گفته وی، صاحبان این رستورانت‌ها از نبود نظارت دقیق وزارت صحت عامه خبر دادند.

محمد شفیع یکی از رستورانت‌داران شهر کابل به خاورمیانه گفت :«تا به حال کدام مامور وزارت صحت عامه به هوتل ما نیامده است.»

به گفته وی، وزارت صحت عامه هیچ تیم بررسی در مورد رستورانت‌ها ندارد و یا هم با مسوولان رستورانت‌ها سازش کرده و برای آنها مشکل ایجاد نمی‌کند.

در عین حال، رحمت‌الله که در ساحه ناحیه سوم شهر کابل مصروف بولانی‌پزی است؛ گفت که کارمندان وزارت صحت کدام نظارتی در قسمت رعایت نکات بهداشتی ندارد.

اما در این زمینه داکتر محمد امید، معاون ریاست صحت محیطی وزارت صحت عامه به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«لایحه حفظ‌الصحه محیطی در رستورانت‌ها ایجاد شده و نظارت از این مکان‌ها مربوط ریاست صحت محیطی است که به شکل دوام‌‌دار صورت می‌گیرد.»

وی افزود که تیم‌های فعال‌شان در تمام نواحی شهر کابل حضور داشته و نظارت دقیق از کار رستورانت‌ها صورت می‌گیرد.

امید اظهار داشت؛ تمام افرادی که در پختن غذا‌ها دخیل هستند، آزمایش صحی می‌شوند تا از سلامتی وی اطمینان حاصل شود و برای آنان کارت صحی نیز توزیع می‌شود.

معاون ریاست صحت محیطی وزارت صحت عامه افزود که نگرانی از افزایش گراف امراض در بین مردم است و تلاش دارند تا جلوی بروز بیمارهایی که از غذاهای آلوده و محیط کثیف به وجود می‌آید را بگیرند.

وی گفت که با متخلفین برخورد قانونی می‌شود و اجازه فعالیت به کسانی که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، داده نمی‌شود و با چندین مورد نیز برخورد کرده‌اند.

وی تاکید کرد :«ما برای جلوگیری از این مشکل، مکتوب‌های زیادی به ادارات مربوطه فرستادیم و مراحل بعدی این اقدامات در صلاحیت ادارات مربوطه است.»

هرچند وزارت صحت عامه از نظارت دوام‌دار در مورد رستورانت‌های کنار جاده و سیار سخن می‌گوید؛ اما روزانه هزاران مورد از این مکان‌ها با پایین‌ترین شرایط بهداشتی مشغول ارائه انواع غذاهای غیر صحی به شهروندان است.

بر خلاف گفته‌های مسوولان وزارت صحت عامه، بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا به حال هیچ‌گونه اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است و بروز انواع بیماری‌ها در سطح شهر بی تاثیر از این مشکل نیست.

سید مهدی علوی‌نژاد

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *