چین از تمام برنامه های دولت افغانستان حمایت می کند

وانگ یی وزیر خارجه چین صبح روز شنبه (۳حوت) وارد کابل شد و در دیدار و ملاقات های که با مقامات ارشد حکومت افغانستان از جمله رئیس جمهور کرزی، وزیر امورخارجه و داکتر سپنتا داشت، حمایت کامل کشورش را از برنامه های دولت افغانستان اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزیر خارجه چین در این سفرش روی مبارزه با تروریزم، انتخابات، روند گفتگوها با مخالفین مسلح دولت و نقش پاکستان در مبارزه با تروریزم تاکید کرد و گفت که کشورش از هیچ کوششی برای حمایت از افغانستان دریغ نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه چین ضمن تاکید مجدد بر تعهدات چین در قبال افغانستان با اشاره به ملاقات اخیر رئیس جمهور کرزی و رئیس جمهور چین در حاشیه بازی های زمستانی سوچی روسیه، گفت: افزایش تماس ها برای تقویت هر چه بیشتر روابط میان دو کشور مفید است.

وی اضافه کرد که چین دوست خوب و قابل اعتماد افغانستان است و کشورش به همکاری ها در عرصه های مختلف با افغانستان همچنان متعهد باقی خواهد ماند و ازهیچ کوششی در این راستا دریغ نخواهد کرد.

وزیر خارجه چین سال ۲۰۱۴ را سال مهم برای افغانستان خواند و تاکید کرد که رویداد های این سال میتواند تاثیر مستقیم بر وضعیت امنیتی تمامی منطقه داشته باشد و گفت که چین از تمامی این رویداد های مهم تاریخی در افغانستان حمایت میکند.

آقای وانگ یی همچنین روی پیشنهاداتی برای تقویت هرچه بیشتر همکاری های امنیتی و استخباراتی میان دو کشور صحبت کرد و موجودیت تروریستان در منطقه بشمول عناصر تروریستی سازمان ترکستان شرقی را تهدیدی برای تمامی کشور ها از جمله چین دانست و بر مبارزه علیه این عناصر تاکید کرد.

وی نقش پاکستان در مبارزه با تروریزم را نهایت مهم دانسته و گفت که با پاکستان در این زمینه در تماس هستند و این کشور وعده همکاری در مبارزه علیه این عناصر را داده است.

وزیر خارجه چین از پیشرفت ها در آمادگی ها برای برگزاری انتخابات در افغانستان تقدیر کرد و گفت افغانستان بدون شک امروز توان برگزاری انتخابات و تامین امنیت انتخابات را به گونه مستقلانه پیدا کرده است.

وی در مورد پروسه صلح افزود که کشورش از یک روند فراگیر و همه شمول صلح به رهبری افغانستان حمایت میکند و کشور های خارجی دخیل در این پروسه نیز باید برای برطرف کردن موانع بر سر راه روند صلح افغانستان همکاری نمایند.

او همچنین یادآور شد که چین آماده است تا در این راستا مساعی لازم را انجام دهد.

آقای وانگ یی در دیداربا حامدکرزی، در مورد مسایل و روابط دوجانبه، پروسه صلح افغانستان و مبارزه با تروریزم و افراطیت در منطقه، بحث و تبادل نظر کردند.

حامد کرزی گفت که ما دوستی خوب و  قابل اعتماد را با کشور چین تجربه کرده ایم.

رئیس جمهور افزود که افغانستان و چین روابط تاریخی دارند و این روابط در ۱۲ سال گذشته تعمیق یافته است و مردم افغانستان به دوستی شان با  کشور چین ارزش خاصی قایل اند.

آقای کرزی اطمینان داد که رئیس جمهور و حکومت آینده افغانستان نیز روابط و همکاری افغانستان را با کشور چین ادامه داده و در راستای گسترش آن تلاش خواهد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *