چه کسانی تحت نام «مهاجر» به کشور بر می گردند؟

خبرگزاری خاورمیانه

وزارت امور مهاجرین اعلام کرده است که در سال رو به پایان میلادی (۲۰۱۶)، بیش از یک میلیون مهاجر به ویژه از پاکستان به کشور بازگشته است.

از آنجایی که پاکستان به عنوان یک همسایه «نامهربان» یاد می شود، ورود این همه انسان به نام مهاجر آنهم در سالی که نیروهای امنیتی دستاورد نسبتا خوبی داشتند، هرچند که مناطقی به اساس معامله به طالبان مسلح واگذار شد؛ نمی تواند خطرناک باشد؟

وزارت امور داخله نیز در این رابطه می گوید که ورود احتمالی شماری از جنگجویان در قالب مهاجرین بازگشت کننده به کشور نگران کننده است و باید بررسی های بهتر صورت گیرد.

ساخت کارت های هویت و تذکره های جعلی افغانستان نیز که به آسانی در داخل و خارج از کشور صورت می گیرد و مخالفین دولت نیز می توانند با استفاده از آن، به عنوان مهاجر داخل کشور شوند.

هرچند که وزارت امور داخله می گوید که تا حال در بین مهاجرین برگشت کننده به کشور موردی دیده نشده است؛ اما بررسی همه عودت کننده گان کاری است بس حیاتی و دشوار.

ورود احتمالی جنگجویان در قالب کاروان های مهاجرین برگشت کننده به کشور در کنار اینکه مشکلات نهادهای رسیده گی به وضعیت آنها در فصل سرما بیشتر می کند، تهدیدی است برای امنیت و آرامی فردای کشور.

امنیتی که همین اکنون نیز شکننده است و یک مدیریت کارا و مقتدر بدون وابستگی را نیازمند می بیند، نباید توسط مخالفان مسلح دولت از حربه های آسان و دامن گیر (مهاجرین) مورد استفاده قرار گیرد.

در این راه، نیروهای امنیتی و ارگان های امنیتی و کشفی باید تلاش دوچندان داشته باشند؛ هرچند که به نظر مشکل می رسد که تمام برگشت کننده گان به کشور مورد بررسی و تحقیق قرار گیرند.

این در حالی است که مقام های ولایت مرزی از جمله ننگرهار نیز گفته اند که احتمال دارد شماری از گروه های افراطی و مخالف دولت افغانستان، از حربه برگشت کننده گان استفاده کرده و در قالب آنها وارد کشور شده و برای فصل گرما، سنگری قوی در داخل بسازند.

آنطور که دیده می شود، موتر مهاجرین برگشت کننده بدون کدام بررسی از مرزهای کشور وارد می شوند و بر هدایت رئیس جمهور مبنی بر «برگشت جوانان نخبه به کشور»، خللی ایجاد نمی شود تا باشد که نیروهای کار و مغزهای مستعد به کشور برگردند.

در این راه، حتی سازمان ملل متحد نیز با استفاده از برنامه های حمایوی، برگشت کننده گان را مورد مهربانی مالی و جنسی قرار می دهد.

هرچند که نباید ناگفته گذاشت که تمام برگشت کننده گان، مخالف دولت نیستند و تنها شماری از این حربه به عنوان مستقر شدن در کشور استفاده خواهند کرد.

احتمال حضور جنگجویان مخالف دولت در قالب مهاجرین برگشت کننده در حالی نگران کننده است که در کنار طالبان مسلح که به عنوان مهمترین گروه مخالف دولت قرار دارد، گروه های دیگر از جمله شبکه حقانی، القاعده، جیش محمد و لشکر طیبه در تلاش برای نفوذ در افغانستان و ایجاد ناامنی در این کشور بوده و هستند.

نگرانی زمانی بیشتر می شود که این مهاجرین در هر مکان، ولایت و یا شهری که بخواهند انتقال داده شده و بابجا می شوند؛ یعنی که هر ولایت برای آنها می تواند مکانی برای حضور جنگجویان باشد.

با این حال باید روند برگشت مهاجرین به کشور شکل قانونمندتر گرفته شود و در این راه هرچه بیشتر از بار نگرانی کم شود تا فردا از کار امروز مایوس و پشیمان نبود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *