چهل سال از نعره​ های آزادی خواه «الله اکبر» مردم کابل گذشت

چهل سال پیش، مردم پایتخت با سردادن شعارهای «الله اکبر» بر سر بام​ها برآمده و قیام سراسری را در برابر تجاوز شوروی به افغانستان ابراز داشتند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امروز (سوم حوت) برابر است با چهلمین سالروز قیام مردم کابل بر علیه تجاوز شوروی.

تاریخ افغانستان به مانند بسیاری از تاریخ​های دیگر کشورها، مملو است از حماسه آفرینی​ها و رشادت​های باورنکردنی و شگفت​انگیز.

حماسه​هایی که در تاریخ طنین​انداز بود و بر صفحه جاودانگی حک گردیده است.

با گذشت زمان هنوز رشادت​ها و پای​مردی​های غازیان کشور و مجاهدان جان برکف از خاطره​ها فراموشی نگردیده و در منظر وجدان بشری کم رنگ نشده است.

قیام سوم حوت مردم کابل یکی از این خاطرات و نمادهای فراموش نشدنی است که از ایمان پاک و زلال مردم افغانستان و روحیه شجاعت و آزادگی شان، نشات گرفت.

شاید هنوز هم نعره​های آزادی خواهان طنین​انداز باشد؛ نعره​هایی که فقط و فقط برای آزادی​خواهی، مبارزه با اشغال و اشغالگری سرداده شد.

این قیام سرآغاز سقوط ارتشی بود که به گفته قدیمی​ها تا «دندان مسلح» بود و در این راه عده زیادی جان​های شیرین​شان را قربانی کردند.

زنان، کودکان، کهن​سالان، جوانان، شیعه، سنی، از هر قوم، تاجیک، هزاره، پشتون، ازبک؛ همه و همه بدون در نظر گرفتن منفعت شخصی، سمتی، زبانی و قومی؛ یکجا و باهم نعره تکبیر سردادند.

همه با هم قربانی دادند، شکنجه شدند و زنده به گور شدند.

نکته بارز و قابل توجه آن قیام، دست​های خالی قیام​کننده​گان و نبود پول، امکانات و مداخله بیگانه​گان از جمله پاکستان بود.

اما نیروهای وفادار به شوروی و حکومت کابل تحمل شنیدن این نعره​های «الله اکبر» را نداشت و با شلیک گلوله و پرواز درآوردن هلیکوپترها در نیمه​های شب، به دنبال سرکوب قیام کننده​گان برآمد؛ اما این اقدام شعله اعتراضات را شعله​ورتر ساخت و هزاران تن از پایتخت نشینان به سرک​ها برآمدند.

این قیام که سرمنشا نابودی ارتش سرخ شوروی بود، بیش از ۵۰۰ تن قربانی از مردم گرفت.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *