چهار موافقت نامه همکاری میان افغانستان و چین امضا شد

مقامات عالی رتبه افغانستان و چین، چهار موافقت نامه همکاری درازمدت را در بیجینگ پایتخت چین امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، “اشرف غنی احمدزی” رئیس جمهوری افغانستان در رأس یک هیات عالی رتبه دولتی عازم چین شده اند و در این سفر چهار موافقت نامه همکاری درازمدت میان مقامات افغانستان و کشور چین با حضور روسای دو کشور به امضا رسید.

این موافقت نامه ها شامل برداشتن شرط ویزای ورود برای پاسپورت های سیاسی دو کشور، کمک های بشر دوستانه از سوی چین به افغانستان، همکاری های اقتصادی و تخنیکی و موافقت نامه همکاری میان اتاق تجارت و صنایع افغانستان و فدراسیون صنعت و تجارت چین می باشد.

این موافقت نامه ها پس از دیدار “اشرف غنی احمدزی” رئیس جمهوری افغانستان با “شی جینگ پینگ” رئیس جمهوری چین در پکن به امضا رسید.

رئیس جمهور کشورمان در دیدار با همتای چینی اش، در مورد گسترش روابط میان افغانستان و چین در عرصه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، آموزشی، تجارتی و فرهنگی، مبارزه با تروریسم و افراطیت، مسایل منطقوی و بین المللی بحث و مذاکره نموده اند.

آقای احمدزی گفت که روابط افغانستان با چین در صدر سیاست خارجی دولت افغانستان قرار دارد.

وی ضمن قدردانی از آمادگی چین برای همکاری در روند صلح افغانستان و نقش آن کشور در بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان، گفت: افغانستان همکاری امنیتی خود را با چین بخصوص در زمینه مبارزه علیه تروریسم و افراطیت، مواد مخدر و جرایم سازمان یافته افزایش خواهد داد.

رئیس جمهورغنی با اشاره بر اینکه افغانستان و چین در مدت دو صد سال از طریق راه ابریشم با هم وصل بوده اند، گفت که افغانستان می خواهد در۲۰ سال آینده به دهلیزواخان از طریق چین به منطقه اقتصادی منطقه وصل شود.

او گفت که سرمایه گذاری خارجی یکی از اولویت های مهم حکومت جدید افغانستان است بنابر این از کمپنی ها و سرمایه گذاران چینی تقاضا داریم که در عرصه های ترانسپورت، اعمار شاهراه ها و احداث خط آهن در افغانستان سرمایه گذاری کنند.

رئیس جمهورکشورمان از رئیس جمهوری چین دعوت کرد تا از افغانستان دیدن نماید، این دعوت از سوی همتایی چینی اش پذیرفته شد و قرار است در آینده نزدیک رئیس جمهور چین به افغانستان سفر نماید.

همچنین “شی جین پینگ” رئیس جمهوری چین گفت که کشورش افغانستان را در همکاری منطقوی کمک می کند و در پروسه قلب آسیا( پروسه استانبول) از تمام کشورهای عضو شانگهای خواهد خواست که افغانستان را همکاری نمایند.

رئیس جمهور چین با اشاره بر اهمیت روابط افغانستان و پاکستان خاطر نشان کرد که ما می خواهیم در راستای تامین اعتماد بیشتر میان افغانستان و پاکستان نقش خویش را ایفا نماییم.

وی گفت که کشورش در سال جاری به ارزش ۵۰۰ میلیون یوان در عرصه های مختلف به افغانستان کمک می کند و این کمک تا سال های آینده به ۱.۵ میلیارد یوان افزایش خواهد یافت.

همچنان رئیس جمهور چین خاطر نشان کرد که کشورش  در جریان ۵ سال آینده، ۵۰۰ بورس تحصیلی را برای دانشجویان افغان در دانشگاه های چین اختصاص خواهد داد.

وی یکبار دیگر حمایت کشورش را از پروسه صلح افغانستان تحت رهبری افغانها ابراز کرد و از همکاری کشورش در این زمینه اطمینان داد.

گفتنی است حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه، ضرار احمد مقبل سرپرست وزارت امور خارجه، عمر زاخیلوال مشاور اقتصادی ریاست جمهوری، بسم‌الله محمدی سرپرست وزارت دفاع و شاکر کارگر سرپرست وزارت تجارت آقای احمدزی را در این سفر همراهی می‌کنند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *