چهارمین نشست وزرای خارجه قلب آسیا در چین برگزار شد

چهارمین نشست وزرای خارجه قلب آسیا- پروسه استانبول در شهر “بیجینگ” پایتخت چین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این نشست با حضور وزرای خارجه ۱۶ کشور عضو اصلی پروسه “استانبول” ، نمایندگان کشورهای همکار و رئیس جمهوری افغانستان، روز جمعه (۹ عقرب) به میربانی کشور چین، در بیجینگ برگزار شد.

در این نشست، “اشرف غنی احمدزی” رئیس جمهوری افغانستان از مخالفین سیاسی و بخصوص طالبان دعوت کرد که در گفت وگوی بین الافغانی اشتراک نمایند.

همچنین آقای غنی خواستار حمایت تمام کشورهای بین المللی از پروسه صلح به رهبری افغانستان شد.

رئیس جمهورکشورمان در ادامه صحبت هایش خاطرنشان کرد که با پایان سال ۲۰۱۴، نقش محاربوی نیروهای بین المللی در افغانستان خاتمه می یابد و برای اطمینان از اینکه تمام بار مسئولیت به دوش نیروهای نظامی در کشور نباشد متعهد به اصلاحات همه جانبه در نهاد های قضایی، حکومت داری، بخش اقتصادی و فرهنگی هستیم.

رئیس جمهور غنی تصریح کرد: تجربه نشان داده که بهترین راه برای ایجاد روند اصلاحات و ایجاد روابط میان شهروندان و دولت، حمایت از مردم است و ما خواستار یک سیستم قوی حسابدهی هستیم و مصمم به تطبیق آن نیز می باشیم.

همچنین در این نشست، “لی کیکیانگ” صدراعظم چین گفت که از آغاز نشست استانبول تا حال، این پروسه به یک میکانیزم خاصی برای همکاری های منطقوی برای افغانستان تبدیل شده است.

او گفت: نشست استانبول فرصتی را برای کشور های منطقه و جامعه بین المللی در راستای توسعه همکاری ها با دولت افغانستان در بخش های مختلف به وجود آورده است.

وی افزود که پیشرفت این پروسه، کشورها را در زمینه تامین صلح پایدار، ثبات و رشد اقتصادی و اجتماعی منطقه کمک خواهد کرد.

صدراعظم چین با اشاره به اهمیت افغانستان در مرکز و شرق آسیا و در احیای راه ابریشم گفت: افغانستان متحد، مترقی و یک کشور دوست با جامعه بین المللی چیزیست که مردم افغانستان آرزوی آنرا دارند و به منفعت مشترک کشور های منطقه و جهان می باشد.

وی گفت که چین دوستی اش را با افغانستان ادامه میدهد و متعهد به همکاری های عمیق دوجانبه در عرصه های مختلف می باشد.

این مقام چینی اعلام کرد که کشورش آماده همکاری با دولت افغانستان است که فعالیت های خود را در عرصه زیربنایی، زراعت، مدیریت آب، استخراج و به کارگیری منابع معدنی در افغانستان تسریع ببخشد.  

صدراعظم چین ابراز امیدواری کرد که کنفرانس “قلب آسیا- پروسه استانبول” بتواند پیام روشنی در راستای حمایت قوی کشورهای منطقه و جامعه بین المللی از حکومت جدید افغانستان داشته باشد و یکبار دیگر آنان تعهد دراز مدت خویش را بخاطر تامین صلح و بازسازی افغانستان ابراز نمایند.

نشست قلب آسیا- پروسه استانبول بار اول در سال ۲۰۱۱ در شهر استانبول ترکیه، دومین نشست آن در سال ۲۰۱۲ در افغانستان و سومین نشست در سال ۲۰۱۳ در شهر الماتای قزاقستان برگزار شد.

در چهارمین نشست وزرای خارجه قلب آسیا- پروسه استانبول در شهر بیجینگ پایتخت چین، فیصله شد که پنجمین نشست “قلب آسیا- پروسه استانبول” در سال آینده میلادی در اسلام آباد پاکستان برگزار شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *