چشم انداز نقش آفرینی طالبان در دوره جدید

taliban-fightersبا اعلام مرگ ملاعمر رهبر طالبان، به نظر می رسد روند جایگزین کردن داعش به جای طالبان در افغانستان آغاز شده است. حامیان طالبان که سال‌ها با استفاده ابزاری از جریان های القاعده و طالبان، به دنبال پیاده کردن اهداف خود در منطقه بودند، در حال حاضر با ایجاد انشعاب در طالبان و سپس تضعیف آن، داعش را آلترناتیوی مناسب، حداقل برای یک دهه دیگر جهت پیگیری اهداف کلانشان در منطقه یافته‌اند.

انشعاب طالبان از نگاه کارشناسان افغانستان امری قطعی است، اما اینکه این گروه به چند شاخه تقسیم خواهد شد و آیا این شاخه‌ها از سوی حمایت‌کنندگان گروه طالبان حمایت خواهند شد یا خیر؟ امری است در ابهام که گذر زمان آن را مشخص خواهد کرد.

با نگاهی به احزاب و گروه‌های سیاسی که انشعاب و چندپارچگی را تجربه کرده‌اند می‌توان نتیجه گرفت که یک بخش آن که اکثریت افراد با نفوذ را تشکیل می دهند از سوی حمایت‌کنندگان خارجی مورد حمایت قرار گرفته‌اند و دسته‌های دیگر عمدتا در انزوا قرار گرفته‌اند .

با این وجود می‌توان گفت که شاخه ملا منصور در طالبان که گروه حقانی پاکستان را نیز با خود به همراه دارد و «سراج‌الدین حقانی» پسر «جلال‌الدین حقانی» مؤسس این گروه در سمت معاون گروه طالبان قرار گرفته، از سوی حمایت‌کنندگان خارجی طالبان مورد حمایت قرار خواهند گرفت و به این صورت به عمر سیاسی خود ادامه خواهند داد؛ اما در این میان فرماندهان مخالف ملا منصور ٣ راه عمده در پیشرو دارند :

١. مصالحه: همگام با شاخه ملامنصور با دولت وحدت ملی افغانستان مصالحه کرده و از ادامه جنگ دست بکشند؛

٢. جلب نظر حامیان خارجی: در تلاش برای پیدا کردن حامی برآیند و یک حمایت کننده پر قدرت خارجی پیدا کرده و به تداوم اقدامات طالبان بپردازد؛

٣. پیوستن به گروه جایگزین: به یک گروه دیگر که احتمالا «داعش» است، بپیوندند و از تقابل با این گروه در خاک افغانستان دست کشند .

به نظر می‌رسد، شاخه‌های مخالف رهبری ملامنصور در آینده با او مخالفت کرده و در میدان‌های عملیاتی در برابر یکدیگر قرار خواهند گرفت که به تدریج سبب انحلال و از بین رفتن اکثریت و افول گروه طالبان در آینده نه چندان دور خواهد شد.

واقعیت مهمی که باید اشاره کرد این است که با اعلام مرگ ملاعمر، حامیان طالبان عملا می‌خواهند برای جایگزین کردن داعش به جای طالبان اقدام کنند و به همین خاطر بحث مذاکره با طالبان را هم پیش می‌کشند و به نظر می‌رسد با توجه به شرایط پیش آمده، نوعی هماهنگی در سیاست‌های آمریکا ، پاکستان و عربستان در افغانستان بوجود آمده است.

Author

About Author