چشم انداز رژیم صهیونیستی در ٢۵ سال آتی

esraeelعلیرغم مخالفت ها و کارشکنی های رژیم صهیونیستی در فرآیند مذاکرات هسته ای ایران برای فراهم آوردن زمینه کسب امتیاز بیشتر از ایران، پس از قطعی شدن توافق هسته ای و تائید آن توسط کنگره آمریکا، مقامات صهیونیستی به یکباره تغییر موضع دادند و کلیت توافق هسته ای را به نفع امنیت رژیم صهیونیستی ارزیابی کردند. تصور آنها بر این بود که توافق هسته ای دوران جدیدی را در ارتباط با دیدگاه ایران نسبت به نابودی رژیم صهیونیستی رقم خواهد زد. پیش فرض غلط آنها این بود که ایران در هدف خود برای نابودی رژیم صهیونیستی بر روی تسلیحات هسته ای حساب باز کرده و اکنون که با توافق هسته ای امکان دستیابی ایران به سلاح هسته ای از بین رفته، ایران از هدف استراتژیک خود مبنی بر نابودی رژیم صهیونیستی چشم پوشیده و امنیت و بقای رژیم صهیونیستی هم تضمین شده است. القای این تصور و نگاه، واکنش رهبر معظم انقلاب اسلامی را در پی داشت؛ به نحوی که ایشان در سخنانی در این باره فرمودند که «بعد از اتمام این مذاکرات هسته ای، شنیدم صهیونیست ها در فلسطین اشغالی گفتند فعلا با این مذاکراتی که شد، تا ٢۵ سال از دغدغه ی ایران آسوده ایم؛ بعد از ٢۵ سال فکرش را می کنیم. بنده در جواب عرض می کنم اوّلاً شما ٢۵ سال آینده را نخواهید دید. ان شاءالله تا ٢۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت».

درباره پیش بینی رهبر معظم انقلاب درباره نابودی رژیم صهیونیستی در بازه زمانی ٢۵ سال نکاتی چند قابل ذکر است:

١ – عدد ٢۵ سال در اشارات مقام معظم رهبری در واکنش به اظهارات صهیونیست ها بیان شده است. بنابراین این عدد ٢۵ فی نفسه به معنی آن نیست که مثلا نابودی رژیم صهیونیستی در سال ٢٠۴٠ اتفاق خواهد افتاد. اشاره رهبری به ٢۵ سال در واقع تاکید ایشان به قطعیت موضوع نابودی رژیم صهیونیستی است؛ حال ممکن است این هدف در زمانی زودتر از این موعد و یا کمی با تاخیر محقق شود. آنچه مشخص و مورد تاکید است، ایستادن ایران بر موضع خود و نیز وجود زمینه های لازم و امکانپذیری نابودی رژیم صهیونیستی است.

٢ -نابودی رژیم صهیونیستی مستلزم شرایطی است که در مقدمات آن در سطوح مختلف قابل مشاهده و تبیین است؛ در سطح داخلی، نشانه هایی جدی برای تضعیف رژیم صهیونیستی قابل مشاهده است:

الف- شکاف قومیتی و طبقاتی؛ حضور دوگانه قومیت سفاردی و اشکنازی در جامعه رژیم صهیونیستی یک بحران خفته به شمار می آید. تبعیض جدی میان اقلیت سفاردی به عنوان طبقه فرودست و اشکنازی ها به عنوان طبقه حاکم و سرمایه دار در جامعه رژیم صهیونیستی دیده می شود. نظام اقتصادی رژیم صهیونیستی و سیاست های آن به گونه ای است که امکان رشد و ترقی اقتصادی را برای سفاردی ها مسدود کرده است. از سوی دیگر، ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی به گونه ای طراحی شده است که امکان دستیابی این اقلیت به مناصب عالی رژیم دشوار است. علاوه بر این، دو قومیت سفاردی-اشکنازی به لحاظ ایدولوژی، پیشینه تاریخی، و اعتقادات تفاوت های جدی دارند که همین موضوع مانع جذب و هضم آنها در یک جامعه یکدست و هماهنگ شده است.

ب- شکاف مذهبی؛ شگاف دوگانه یهودی-سکولار در جامعه مسئله ای بارز است؛ و این موضع در طول سالهای گذشته پررنگ تر شده است. در چنین شرایطی، رژیم صهیونیستی قادر نیست منازعات مذهبی را به دلخواه خود مدیریت کند. احزاب و جریان های مذهبی، خواهان تعریف رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم یهودی و نهادینه کردن تبعیض مذهبی هستند. حال آنکه احزاب و جریان های سکولار با تأکید بر ماهیت سکولار این رژیم، می کوشند اقلیت های غیریهودی را در این جامعه ادغام کنند.

ج- مهاجرت معکوس؛ بنای رژیم صهیونیستی جذب یهودیان از سراسر جهان برای تثبیت و تضمین بقای رژیم است، اما به دلایل مختلفی از قبیل ناامنی و رفاه اجتماعی سالانه جمعیت کثیری از سرزمین های اشغالی به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند. ادامه این روند نوید دهنده یک بحران برای رژیم است.

د- چالش های امنیتی و نظامی؛ درگیری های پیاپی رژیم صهیونیستی با نیروهای مقاومت در فلسطین، لبنان و در سطح منطقه و شکست های پیاپی رژیم در جنگ های ٣٣ روزه و ٢٢ روزه، بحران جاری رژیم در مواجهه با انتفاضه سوم که در حال شکل گیری است، این واقعیت را اثبات کرده که مسئله امنیت بعنوان یک بحران همیشگی برای رژیم صهیونیستی تا زمان نابودی آن باقی خواهد ماند.

٣ -در سطح منطقه ای با توجه به تحولات بیداری اسلامی در سالهای گذشته عرصه بر رژیم صهیونیستی تنگ تر از هر زمان دیگری شده است. نیروهای مقاومت در لبنان و غزه به سلاح و موشک های پیشرفته مجهز هستند و قابلیت خود را در جنگ های ٣٣ روزه و ٢٢ روزه اثبات کرده اند. از سوی دیگر اهداف صهیونیست ها برای محدود کردن حوزه نفوذ ایران در منطقه به شکست انجامیده و با عنایت به موقعیت ایران در سوریه، یمن، لبنان و … عمق نفوذ ایدئولوژی جمهوری اسلامی در کشورهای اسلامی، ایران قدرتمندتر از هر زمان دیگر در منطقه به نقش آفرینی می پردازد.

۴-در سطح بین الملل، محوری ترین استراتژی رژیم صهیونیستی مبتنی بر مظلوم نمایی و تظاهر به منحصر به فرد بودن قوم یهود به شکست انجامیده است. فرصت رسانه ها و تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات رسوایی های صهیونیست ها در جنایت های جنگی و بشری را در معرض قضاوت افکار عمومی جهان قرار داده است.

بنابراین رژیم صهیونیستی همانند گذشته دیگر قادر به فریب جهان نخواهد بود. عضویت فلسطین در سازمان ملل و برافراشته شدن پرچم آن گامی بلند و آشکار در شکست رژیم صهیونیستی در این عرصه است.

Author

About Author