چرا موی سَر سفید می شود؟

سفید شدن موی سر در شکل زودرس، در رنگین پوستان در زیر سی سالگی به بعد و در سفید پوستان در سن بیست سالگی به بعد اتفاق می ‌افتد.

اگر فرد سفید پوست، بعد از بیست سالگی و فرد رنگین پوست در سن بیشتر از سی سالگی شاهد تعدادی موی سفید در سر خود باشد، نمی‌ توان آن را زودرس دانست و این روند عادی است.

سفیدی زودرس مو بیشتر در ادامه یک سری سندروم و بیماری مانند لَک و «پیس» که در آن جوانه مو که عامل زایش و تولید رنگ دانه و تحویل آن به سلول ‌هاست و زمانی که رنگدانه ‌ها از بین می ‌رود، رخ می‌ دهد و این در حالی است که  در دیگر ساختار مو که کار مانند ساقه و دیگر اجزای مو، کار خود را انجام می ‌دهند رنگدانه ‌ای تولید نمی ‌شود.

مرگ رنگدانه ‌ها درمان ندارد

متخصصین پوست و مو درباره بیماری‌ های عامل این عارضه می گویند که در روند سفید شدن موی سر افراد، شاهد مرگ سلول‌ های رنگدانه هستیم، اگر انسان قادر به جلوگیری از مرگ سلول‌ ها بود، از مرگ سلول‌ های مهمتری مانند قلب، مغز و شُشُ جلوگیری می‌ کرد.

اینکه خواهان برگرداندن رنگ مو هستیم، اشتباه است. سلول‌ های رنگدانه ساز مو، مانند باقی سلول‌ ها یک ساعت بیولوژیک دارند که با مرور زمان عمرشان به پایان می ‌رسد، البته ساعت بیولوژیک رنگدانه ‌های مو نسبت به سلول‌ های دیگر تندتر کار می ‌کنند.

به عقیده متخصصین پوست و مو، در برخی موارد مانند کمبود مگنزیوم، آیودین و کم کاری تیروئید، روند از دست دادن رنگدانه ‌ها سریعتر از حالت عادی خواهد بود که می‌ توان با انجام آزمایشات مختلف و مشخص کردن علت این سرعت و تجویز دارو‌های مناسب آن را کُند کرد؛ اما نمی‌ توان این روند را متوقف کرد.

هجمه تبلیغات رسانه ‌ای موجود مبنی بر برگشت پذیر بودن رنگ مو، فقط گمراه کننده  و دروغ است؛ اکثر این دارو‌ها مانند شامپو، ماسک مو، کریم، محلول و غیره نوعی رنگ کننده ساقه مو هستند و نمی ‌توانند رنگدانه ‌های مو را بازگرداند.

مردم به تبلیغاتی که درمان سفیدی مو را نوید می‌ دهند توجه نکرده و اعتماد نکنند.

عوامل سرعت دهنده این روند نیز در خانم‌ هایی موی خود را زیاد رنگ می‌ کنند، به سلول‌های رنگدانه ‌دار آسیب رسانده و باعث می ‌شوند موی سرشان سریع ‌تر سفید شود.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *