چرا جان کری با عمران خان ملاقات کرد ؟

 

آگاهان سیاسی پاکستانی و افغان بازدید کری از اسلام آباد را مهم ارزیابی کرده و نتایج آنرا مثبت خواندند. به باور این آگاهان، سفر جان کری به پاکستان نه تنها گامی برای بهبود روابط میان واشنگتن و اسلام آباد بوده بلکه در این سفر آقای کری بالای پاکستان فشار وارد کرده تا نقش مثبت و صادقانه را در پروسه صلح افغانستان ایفاء کند.

کری و عمران خان در منزل مسکونی یکی از دیپلوماتان امریکایی واقع در اسلام آباد در حالی دیدار نمودند که ملاقات این دو مقام از قبل بنابر رد نمودن عمران خان از گفتگو با کری در اجندای سفر وزیر خارجه امریکا شامل نبود.

به گزارش خبر گزاری خاورمیانه  بعد از آن که خبر ملاقات عمران خان با جان کری در رسانه های آزاد پاکستان نشر شد، حزب تحریک انصاف با نشر اعلامیه این خبر را تایید نمود.

قبل از این، جان کری به روز پنجشنبه با نواز شریف صدر اعظم جدید، سرتاج عزیز مشاور وی در امور خارجی و با وزرای داخله، مالیه و انرژی و آب پاکستان نیز دیدار و گفتگو داشت.

در اعلامیهء که از سوی حزب تحریک انصاف دیشب به نشر رسید، آمده است که عمران خان در ملاقات با وزیر خارجه امریکا خواهان توقف حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی شده و حملات مذکور را تعرض به خاک پاکستان خوانده است. همچنان در اعلامیه مذکور آمده است که عمران خان از امریکا خواسته تا عافیه صدیقی را که به جرم همکاری با القاعده در امریکا زندانی است، به حکومت پاکستان بسپارد.

اگر چه در این اعلامیه تحریک انصاف تنها تذکر داده شده که کری وعده همکاری در عرصه تامین امنیت در سرتاسر ایالت خیبر پشتونخوا را با عمران خان نموده، ولی یک منبع نزدیک به این حزب که نخواست از وی نام گرفته شود به رادیو آزادی گفت که وزیر خارجه امریکا در جواب توقف حملات طیاره های بی پیلوت به عمران خان گفته است که حملات مذکور بخشی از پالیسی حکومت اوباما در جنگ علیه تروریزم است.

جان کری افزوده، اگر حملات طیاره های بی پیلوت تعرض به خاک پاکستان است مستقر بودن جنگجویان خارجی در این کشور نیز تعرض به خاک پاکستان است.

قابل یاد آوریست که حزب عمران خان یکی از مخالفین سرسخت حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی می باشد.

از سوی دیگر ریاست جمهوری پاکستان نیز با نشر اعلامیه در مورد ملاقات میان جان کری و آصف علی زرداری خبر داده که بر اساس آن کری تکمیل شدن دوره پنج ساله حکومت وی را خوب خوانده است.

محور گفتگو های جان کری با نواز شریف و سرتاج عزیز بیشتر روی مسایل افغانستان به خصوص روی خروج نیرو های خارجی در ۲۰۱۴ میلادی از افغانستان، نقش پاکستان در پروسه صلح آن کشور و از سرگیری گفتگو های صلح در قطر، متمرکز بوده است.

وزیرخارجه امریکا در نشست خبری در اسلام آباد در مورد توافقنامه امنیتی کابل نیز صحبت نموده گفت، وی باور دارد که این توافقنامه در وقت مناسب نهایی خواهد شد که بر اساس آن به نیرو های خارجی اجازه باقی ماندن در افغانستان پس از ۲۰۱۴ میلادی داده خواهد شد.

کری از پاکستان خواهان همکاری های عملی در پروسه صلح افغانستان گردیده و از این کشور خواست تا لانه های امن شورشیان مستقر در خاک اش را از بین ببرد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *