چابهار؛ جاده مشترک اقتصادی سه جانبه

رئیس جمهور غنی بعد از امضای موافقتنامه سه جانبه چابهار اظهار داشت که اراده هر سه کشور به عمل تبدیل شده و چابهار به جاده مشترک اقتصادی هر سه کشور تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، موافقتنامه سه جانبه چابهار، عصر امروز (۳جوزا) از سوی وزرای ترانسپورت و راهسازی کشورهای افغانستان، ایران و هند به امضا رسید.

این موافقنامه از سوی محمدالله بتاش، وزیر ترانسپورت افغانستان، عباس آخوندی، وزیر راه ایران و نتین کادگاری، وزیر حمل و نقل و راهسازی هند به امضا رسید.

بعد از امضای موافقتنامه، سران هر سه کشور در مورد این موافقتنامه و اهمیت بندر چابهار صحبت کردند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور اسلامی افغانستان در سخنانی از تعهد سران دو کشور ایران و هند در رابطه به عملی شدن موافقتنامه چابهار قدردانی کرد.

IMG_5681

به گفته وی، باید به سه نکته «دیدگاه، اراده و پیام» تاکید شود که دیدگاه این است که آسیا در حال تغییر به یک بحر اعظم اقتصادی است و تحرک بزرگی که امروز وجود دارد موجب ثبات و رفاه بین المللی می شود.

آقای غنی افزود که آسیا هنوز خانه فقیرترین مردم دنیا است و به حیث رهبران سه کشور مجبور هستند زندگی کسانی که در فقر هستند را تغییر بدهند.

رئیس جمهور غنی با اشاره به اراده قوی افغانستان اظهار داشت :«امروز جغرافیا قابل تغییر است و اراده قوی می تواند جغرافیا را تغییر بدهد؛ اراده ما امروز از چابهار شروع شده و ختم آن همکاری همه جانبه و گسترده منطقه ای است.»

در عین حال، منبع با توجه به زیربناهای موجود در منطقه به ویژه در سه کشور افغانستان، ایران و هند؛ گفت که این زیربناها نیاز به مدیریت دارند و اراده باید مبنی بر این باشد که زیربناها به خوبی مدیریت شوند.

رئیس جمهور غنی پیام امروز را پیام چابهار دانسته و افزود :«اول اینکه ملت افغانستان از ملت های دو کشور ایران و هند ابراز امتنان می کند که به ثبات افغانستان معتقد هستند.»

از سویی هم، آقای غنی به تروریزم در منطقه اشاره کرده و تصریح کرد که بعضی از کشورهای منطقه تروریزم صادر می کنند؛ اما صادرات سه کشور افغانستان، ایران و هند «امید، باورمندی و همکاری» است.

به اعتقاد رئیس جمهور کشور، تمام منطقه در این همکاری و وصل بودن از طریق چابهار می توانند سهیم باشند و به همین منظور از کشورهای آسیای مرکزی، اروپا، چین و روسیه دعوت کرد که شامل دیدگاه سرمایه گذاری در منطقه شوند.

با این حال، حسن روحانی، رئیس جمهور اسلامی ایران در سخنان خود اظهار داشت که :«امروز یک روز تاریخی در تحکیم روابط سه کشور به حساب می آید.»

به گفته روحانی، از طرف کابل، تهران و دهلی این پیام برای منطقه و جهان است که راه پیشرفت کشورهای منطقه در سایه همکاری مشترک و استفاده از فرصت های منطقه ای است.

وی چابهار را بهاری برای تحکیم روابط سه کشور دانسته و افزود که در سایه سرمایه گذاری و فعالیت مشترک در چابهار می توان کشور هند را در مسیری مطمئن به افغانستان، آسیای میانه و قفقاز وصل کرد.

روحانی خطاب به کارآفرینان منطقه ای گفت :«از طریق موافقتنامه و سندی که امضا شد پیام به کارآفرینان سه کشور و کشورهای منطقه این است که بر مبنای دالان جدید بین المللی برنامه های خود را انجام دهند.»

IMG_5667

رئیس جمهور ایران سند چابهار را تنها یک سند اقتصادی نداسته و گفت که این سند یک سند سیاسی و منطقه ای است و پیام آن نیز این است که کشورهای منطقه باید از فرصت های منطقه ای برای پیشرفت منطقه استفاده کنند.

وی نیز اظهار داشت که در این توافق سه جانبه فضا برای حضور و فعالیت کشورهای دیگر باز است و می توانند به این سند همکاری ملحق شوند.

در عین حال، نارندا مودی، نخست وزیر هند اظهار داشت که تصمیم بر آن است تا نیازهای موجود هر سه کشور برآورده شود و هدف هر سه کشور نیز مشترک است.

مودی استفاده از چابهار را آغاز فصل جدید در روابط سه کشور دانسته و گفت که ورود سرمایه به چابهار ایجاد زیرساختهای تجاری خواهد بود.

وی این موافقتنامه را یک راه مطمئن برای ثبات در منطقه عنوان کرد.

در پایان قرار شد تا وزرای مشخصی از هر سه کشور جلسات مشترک در مورد پیشرفت کارهای چابهار انجام دهند و گزارش های منظم شان را به سران افغانستان، ایران و هند ارائه کنند.

Author

About Author