چابهار به قطب تجاری افغانستان تبدیل می شود

Chabahar-Portبا توجه به قابلیت های فراوان بندر اقیانوسی چابهار، این منطقه آماده تبدیل شدن به قطب تجاری افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، علی اوسط هاشمی، والی سیستان و بلوچستان ایران معتقد است که بندر چابهار با استفاده از مزایای فراوانی که دارد، می تواند نقش مهمی در اقتصاد افغانستان ایفا کند.

وی در دیدار با عبدالرحیم نیکپور، سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در زاهدان اظهار داشت که افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر چابهار از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن از جمله مزیت های این بندر است که می تواند زمینه را برای گسترش روابط بیش از پیش کشورهای ایران و افغانستان فراهم کند.

وی با بیان اینکه چابهار باید به قطب تجاری ایران و افغانستان تبدیل شود افزود: با اجرای برخی اقدامات از جمله راه اندازی خط کشتیرانی، فعال کردن شرکت حمل و نقل مشترک و ایجاد بندر مشترک می توان دامنه فعالیت را در این بندر مهم گسترش داد.

وی گفت: با توجه به ظرفیت های بالای اقتصادی و فرهنگی کابل و اسلام آباد، کنسولگری افغانستان در سیستان و بلوچستان باید موضع فعال تری را اتخاذ کند.

والی سیستان و بلوچستان بیان کرد که با توجه به نیاز افغانستان به سوخت، این ولایت برای تامین آن آماده راه اندازی بزرگترین پایانه و انبار سوخت و انتقال آن با لوله به افغانستان است.

هاشمی همچنین راه اندازی چندین بازارچه مرزی را برای بهره مندی مردم دو سوی مرز مهم دانست.

از سویی هم، با توجه به تردد زیاد مرزی میان دو کشور؛ والی سیستان و بلوچستان خواهان روان سازی صدور ویزا شده و اظهار داشت که شاید در آینده ویزایی برای تردد میان دو کشور وجود نداشته باشد.

در عین حال، عبدالرحیم نیکپور، سرکنسول افغانستان در زاهدان گفت که به دلیل اهمیت چابهار و نقش حیاتی آن برای افغانستان، آماده گی برای هرگونه همکاری مشترک میان دو کشور وجود دارد.

وی فعالیت ۱۱۰ شرکت و تاجر افغانستان در چابهار را نشان دهنده افزایش فعالیت های کنسولگری این کشور برای استفاده از ظرفیت های این بندر عنوان کرد.

Author

About Author