پیمان امنیتی در هاله ای از ابهام امضا نخواهد شد

وزارت امور خارجه کشور اعلام کرد که کمک و یا قطع کمک امریکا بر امضای پیمان امنیتی و یا عدم آن هیچ تاثیری ندارد و اگر چنانچه در مفاد قرار داد منافع افغانستان تامین نشود این پیمان امضا نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، جانان موسی زی سخنگوی وزارت امورخارجه کشور در پی اظهارات مقامات امریکایی مبنی بر اینکه اگر پیمان امنیتی بین افغانستان و ایالات متحده امریکا امضا نشود امریکا کمک‌های خود به افغانستان را قطع خواهد کرد، گفت: امضای این پیمان رابطه‌ای مستقیم با منافع علیایی مردم افغانستان دارد اگر در مفاد این قرار داد منافع ملی افغانستان تامین نشود با قطع نظر از کمک‌های امریکا این پیمان امضا نخواهد شد.

موسی زی امروز (یکشنبه) در یک نشست خبری همچنین از برگزاری جلسه کمیسیون مشترک افغانستان- بریتانیا در روز  چهارشنبه هفته جاری خبر داده گفت: در این جلسه دو جانبه روی پیشرفت های یک سال گذشته و تعیین اولویت های سال آینده بحث و گفتگو خواهد شد.

اولین جلسه ی این کمیسیون مشترک سال گذشته نیز در کابل برگزار  و دو کشور پیرامون برنامه های در توافقنامه ی همکاری های استراتژیک و درازمدت بحث و تبادل نظر نموده بودند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان بیان داشت  که این توافقنامه، در برگیرنده ۵ بخش عمده همکاری های سیاسی، امنیتی، حاکمیت قانون، انکشاف اقتصادی و فرهنگی می باشد.

به گفته وی؛ با وجود این که تنها یک سال از امضای این توافقنامه همکاری می گذرد؛ بریتانیا همکاری های چشم گیری در این بخش ها انجام داده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین هرگونه ارتباط دولت افغانستان با حکیم‌الله محسود رهبرگروه طالبان پاکستانی  را رد نموده تاکید نمود که مرگ وی از سوی مقامات امریکایی تایید نشده است.

این درحالی است که افغانستان از سوی برخی کارشناسان پاکستان متهم به این بود که حکیم الله محسود را دولت افغانستان برای ایجاد بی نظمی و اخلال امنیت پاکستان به آن کشور فرستاده اند.

اما وزارت امور خارجه افغانستان با بی اساس خواندن این اتهامات، هرگونه رابطه ای را بین افغانستان و رهبر گروه طالبان پاکستان رد نمود.

وی همچنین در باره کشته شدن رهبرگروه طالبان که چه تاثیری بر پیشرفت صلح در افغانستان خواهد داشت گفت:” پروسه صلح افغانستان یک پروسه ی بین الافغانی بوده و کشته شدن مسعود هیچ تاثیری در این پروسه نخواهد داشت.”

سخنگوی وزارت خارجه با یاد آوری جلسه مشترک سه جانبه‌ای افغانستان، پاکستان، بریتانیا هم گفت که این سفر دست آورد های خوبی داشته است ولی او در پاسخ به خبرنگاران که جویایی سفر هیئت شورای عالی به پاکستان شده بود طبق توافقات لندن ضمن تایید این مطلب گفت زمان این سفر تا هنوز مشخص نشده ولی وزارت امور خارجه روی ترتیب و زمانبدی این سفر کار می‌کند.

موسی زی از ملاقات قریب الوقوع وزرای داخله افغانستان- پاکستان نیز خبر داده گفت: قرار است در این نشست روی تامین امنیت انتخابات افغانستان و همچنان مدیریت بهتر نقاط مرزی و از بین بردن پناگاه‌های تروریستان گفتگو و تبادل نظر نمایند.

سخنگوی وزارت خارجه کشور در خصوص شنود مکالمات تلفنی شهرواندان کشور توسط سازمان استخباراتی امریکا گفت ما روی صحت و سقم این مسئله کار میکنم و اگر چنانچه برای ما ثابت شود قطعا واکنش هم خواهیم داشت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *