پیشنهاد واگذاری سه ولایت و ۳۰ درصد از کابینه به طالبان

رسانه های پاکستان از پیشنهاد واگذاری سه ولایت جنوب شرقی و ۳۰ درصد از کابینه حکومت فعلی افغانستان به گروه طالبان خبر داده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این گزارش در حالی منتشر شده است که مقامات دولت افغانستان تاکنون در باره چگونگی مذاکرات میان دولت و گروه طالبان هیچ گونه جزئیاتی را در اختیار رسانه ها قرار نداده اند.

در همین حال شبکه تلویزیونی “اکسپرس” پاکستان با نشر گزارشی تاکید کرده است که در پروسه جارى صلح افغانستان، حاکمیت بر سه ولایت و ٣٠ درصد وزراى کابینه حکومت وحدت ملی افغانستان به گروه طالبان پیشنهاد می شود و کار روی تفاهمنامه میان طالبان و حکومت افغانستان جریان دارد.

در ادامه این گزارش آمده است در صورت که این توافقنامه مورد تایید دو طرف قرار گیرد، سه ولایت مناطق جنوبى و شرقى و ٣٠ درصد از وزراى کابینه حکومت وحدت ملی افغانستان به طالبان واگذار خواهد شد.

منبع افزوده است که تماس هاى ابتدایى حکومت افغانستان و گروه طالبان در مورد پروسه صلح، با وساطت حکومت پاکستان و چین برقرار شده و هیات هاى از حکومت افغانستان و طالبان سفرهایى به قطر و اسلام آباد نیز داشته اند.

چندی پیش رسانه های پاکستان اعلام کرده بود که یک هیات از دفتر طالبان در قطر به رهبرى قارى دین محمد یکى از اعضاى این دفتر، سفرهاى متعدد به اسلام آباد انجام داده است.

اکسپرس در ادامه گزارش خود افزوده است که در صورت پیروزى مذاکرات صلح، به تعدادى از طالبان به شمول “مولوى وکیل احمد متوکل” وزیر پیشین امور خارجه طالبان و “عبدالسلام  ضعیف” سفیر پیشین طالبان در پاکستان، که از گروه طالبان جدا شده اند، در کابینه حکومت وحدت ملی جاى داده خواهد شد.

اما تاکنون گروه طالبان در باره پیشنهاد و حضور دو تن از اعضای برجسته پیشین این گروه در حکومت وحدت ملی ابراز نظری نکرده اند ولی همواره روند مذاکرات صلح با دولت افغانستان را رد کرده اند.

آقایان مولوی عبدالسلام ضعیف و مولوی وکیل احمد متوکل از سران پیشین گروه طالبان، کسانی هستند که از خیلی وقت دست از مخالفت علیه دولت کشیده و به یک نحوی از اداره گروه طالبان جدا شده اند اما این دو فرد همواره تلاش کرده اند تا در مذاکرات صلح با دولت سهیم باشند.

Author

About Author