پیام تسلیت و همدردی مقامات افغانستان به سران کشور هند

غنی و عبدالله 24محمد اشرف غنی رئیس جمهور و دکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدمت ملی افغانستان با ارسال پیام های جداگانه، درگذشت عبدالکلام رئیس جمهور اسبق هند را به سران آن کشور تسلیت گفتند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، عبدالکلام رئیس جمهور سابق هند روز دوشنبه در حال سخنرانی در موسسه راجیو گاندی در شیلونگ دچار سکته قلبی شد و بعد از انتقال به بیمارستان در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

با این حال آقای غنی با ارسال پیام تسلیت عنوانی نارندرا مودی صدراعظم هند، همدردی خود را مردم هند ابراز کرده و گفته است که با تاسف فراوان خبر درگذشت آقای عبدالکلام رئیس جمهور اسبق هند و دانشمند نامدار را دریافت کردم.

A.P.J. Abdul Kalamعبدالکلام منحیث یازدهمین رئیس جمهور هند و یکی از دانشمندان پیشتاز جهان، خدمات شایانی را به مردم کشورش انجام داده است و  یقین کامل دارم که ملت بزرگ هند دستآورد های این خدمتگار بزرگ شانرا برای همیش به خاطر خواهند داشت.

رئیس غنی تاکید کرده من در حالیکه در این غم بزرگ مردم هند خود را شریک می دانم، بدینوسیله مراتب تسلیت و همدردی عمیق خویش را به ملت دوست هند و خانواده مرحومی ابراز می کنم.”

رئیس جمهور کشور در این پیام برای آقای نارندرا مودی صدراعظم هند صحت کامل و به ملت دوست هند، ترقی و رفاه بیشتر آرزو نموده است.

همچنین دکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی نیز مراتب تاسف عمیق  خود را از درگذشت شخصیت علمی و سیاسی، عبدالکلام آزاد رییس جمهور اسبق هندابراز کرده و گفته است که این ضایعه دردناک را به دولت و ملت بزرگ هند مخصوصا خانواده و نزدیکان آن فقید تسلیت می گوید .

آقای خاطرنشان کرده که مرحوم عبدالکلام آزاد نه تنها یک شخصیت برجسته علمی و سیاسی بود که در رشد و تقویه بنیه علمی کشور خود سهم بایسته ای ایفاء کرد  بلکه از لحاظ منش، اخلاق و کرکتر انسانی یک چهره شاخص و یک انسان فرهیخته و خودساخته ای  بود که به ارزش های والای انسانی و دموکراسی باورعمیق داشت.

وی یکی از طرف داران جدی توسعه روابط و تحکیم هرچه بیشتر مناسبات دوستی میان افغانستان و هند بود و پیشینه تاریخی و فرهنگی مشترک دو کشور را بستر و زمینه مناسب همکاری های دوجانبه در راستای منافع مشترک دو ملت می دانست و همواره بر انکشاف و توسعه این روابط تاکید می نمود.

ریاست اجرایی دولت جمهوری اسلامی افغانستان ضمن ابراز تاثر عمیق خود از فقدان این مرد بزرگ، از درگاه خداوند پاک برای ایشان غفران و آمرزش الهی و برای بازماندگان و ملت هند صبر و شکیبایی مسئلت می نماید.

Author

About Author