پیام ملاعمر رهبر طالبان به مناسبت عیدسعید فطر

ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان در پیامی به مناسبت عید سعید فطر گفته است که در کنار جنگ، گفتگو و تماس های این گروه با افغان ها و کشورهای دیگر

Mullahomar1572015zarizakbl-1436949613ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان در پیامی به مناسبت عید سعید فطر گفته است که در کنار جنگ، گفتگو و تماس های این گروه با افغان ها و کشورهای دیگر برای رسیدن به اهداف طالبان ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ملا محمد رهبرطالبان هر سال به مناسبت عید و مراسم دینی به طرفدارانش در افغانستان پیامی دارد و امسال نسبت به گذشته پیام او نرم و مخلصانه است.

در پیام ملا عمر آمده است: “در کنار جهاد مسلحانه، رسیدن به هدف مقدس خویش از راه‌های صلح آمیز و فعالیت سیاسی یک امر مشروع و بخش اهم سیاست نبوی است.

او گفته، اگر ما رهنمودهای شرعی را با دقت تحت غور بگیریم، مشاهده می‌کنیم که دید و بازدید یا هم در بعضی مواقع تعامل صلح آمیز با دشمن مانعی ندارد، بلکه مانع اینست که از موقف عالی اسلام تنزل صورت گیرد و اوامر شرعی زیر پا گردد.”

ملا عمر در این پیامش که به چهار زبان “دری، پشتو، عربی و اردو” منتشر شده است گفته، دفتر قطر “برای فعالیت‌های سیاسی ایجاد شده که مسئولیت تمام امور سیاسی را به دوش دارد”، اما بدون اشاره مستقیم به دیدار رهبران شورای کویته طالبان با نمایندگان دولت افغانستان، مذاکرات صلح را هم رد نمی‌کند.

دفتر سیاسی قطر طالبان در سال ۲۰۱۳ برای پیشبرد امور سیاسی گشایش یافت و اختیار مذاکرات به آن تفویض شد، هرچند با اعتراض حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین به تابلو و پرچم طالبان، درهایش بسته شد، اما فعالیت‌هایش هرگز متوقف نشد.

او بر وحدت “صف جهادی” در افغانستان تاکید کرده و گفته است که نتیجه جهاد در افغانستان علیه شوروی در اثر تعدد گروه‌ها از دست رفت.

به گفته رهبر گروه طالبان، این گروه خواهان برقراری یک نظام اسلامی(مطابق با دیدگاه طالبان) و خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، است و تا رسیدن به این اهداف، طالبان به مبارزه خود، ادامه می دهد.

در پیام ملامحمد عمر آمده است” درست است که اکنون بیشترین ساحات کشور را مجاهدین فتح کرده اند اما این مبارزه جهادی تا زمانی ادامه خواهد داشت که کشور از خبث اشغال کفری بطور کامل پاک گردیده و نظام اسلامی در آن حاکم شود.

ملا عمر تایید کرده است که حضور نظامیان خارجی در افغانستان کم شده اما به گفته او نیروهای امنیتی افغان نیز کسانی اند که بی بندوبار هستند و از سوی استخبارات خارجی تمویل می شوند.

با این حال دولت افغانستان از بیانیه ملا عمر استقبال کرده است.

اکرم خپلواک، نماینده ویژه رییس جمهوری در امور سیاسی می‌گوید که بیانیه ملا عمر به اعتمادسازی بین دو طرف در جریان روند صلح کمک می‌کند.

او می‌گوید: “مردم افغانستان به اعتمادسازی ضرورت دارد. ما از یک تنش بزرگ آمده ایم، سر میز مذاکرات. اینجا هم مسائل گوناگون است. انشالله یک روز دشمن به برادر و دوست تبدیل می شود.”

Author

About Author