پیام رییس جمهور غنی به مناسبت عید سعید فطر/ صلح با طالبان و پاکستان ضروری است

غنی 12محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان، با صدور پیام فرا رسیدن عید سعید فطر را به کافۀ ملت متدین کشور خجسته و مبارک باد گفت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دادگاه عالی افغانستان بر اساس اعلام عربستان سعودی،  امروزجمعه “۲۶ سرطان” را روز اول عید سعید فطر در کشور اعلام کرده است.

آقای غنی در پیام عیدی گفته است، عید چنانکه در عرفان اسلامی و دیگر تعالیم دینیِ ما آمده است، فرصتی برای تازگی و نوسازی، برای غبار روبی از ساحتِ جسم و روح، و طراوت بخشیدن به جان و روان است.

او تاکید کرده میدانم، ملتی که هر دم شاهد از دست دادن فرزندانش باشد، جنگ و ترور هر روز از آن قربانی بگیرد، و بر شمار یتیمان و بیوه زنانش هر دم افزوده شود، جانی درد کشیده و نیازمند مرهم گذاری دارد.

در قسمت از پیام رییس جمهور با اشاره به مسئولان حکومتی و غیر حکومتی گفته شده شما میدانید که بار سنگین جنگ، اثرات و تبعات اقتصاد متکی به کمک های خارجی، شروع فصلی جدید در شرایط سیاسی کشور، و به عهده گرفتن همۀ مسئولیت ها از سوی نیروهای افغان، هر کدام تاثیرات مستقیم خود را بر معیشت مردم ما گذاشته است.

اما اطمینان داریم که این وضعیت تنها یک مرحلۀ گذرا است. ما نمیخواهیم خانۀ هیچ افغانی شاهد سفرۀ خالی باشد. ما نمیخواهیم شلاق فقر و محرومیت بیش از این روح و روان مردم ما را بیازارد.

او افزوده است که روزهای عید مانند روزهای رمضان، فرصتی است تا با دستگیری از نیازمندان و همدردی با خانواده های شهدا، آسیب دیدگان و بیجا شدگان، از رنج مردم خود بکاهیم.

آقای غنی تاکید کرده به مسئولان دستور داده شده تا بیش از ۳۴ هزار تن گندم در برخی از مناطق جنساً به مستحقان توزیع گردد، و در برخی مناطق دیگر که هزینه انتقال آن ایجاب نمی کرد، قیمت ۱۵ هزار تن به اقشار کم در آمد و بی بضاعت پرداخت شود. از این طریق صد ها هزار خانواده تحت پوشش این کمک ها قرار گرفتند.

رییس جمهور غنی با اشراه به رسیدن به صلح مورد نظرگفته که راه پر پیچ و خمی است. اولین پیش شرط آن وجود ارادۀ قاطع، مدیریت شایسته و حوصله مندیِ لازم است. خوشبختانه حکومت وحدت ملی توانسته به ثبوت برساند که این ویژگی ها را دارد.

او گفت: وقتی سخن از صلح میگوییم این موضوع شامل دو خط موازی است، یکی صلح با طالبان افغان، و دیگری صلح با پاکستان، که هرکدام امری مجزا و مستقل است، و با منطق جداگانه و درخور آن به پیش خواهد رفت.

صلح با طالبان افغان

به گفته غنی، صلح با طالبان افغان بر این دیدگاه استوار است که آنان به عنوان شهروندان افغانستان، حق دارند بر سر دلایل مخالفت خود با نظام سیاسی کشور گفتگو کنند، و در چارچوب نظام کشور راهی بیابند برای بازگشت به زندگی مسالمت آمیز و سهم گرفتن در آبادی و انکشاف این آب و خاک.

تروریست های بین المللی که اجندای خاص خود را در منطقه تعقیب میکنند، و سودای ایجاد حاکمیتِ رُعب و وحشت مورد نظر خود را برای تمام منطقه در سر می پرورانند، حساب شان جدا است، و نیروهای دفاعی ما با زبانی که برای آنان قابل فهم است، تا کنون پاسخ شان را داده اند، و از این پس نیز تا سرکوبی کامل شان این راه را ادامه خواهند داد.

صلح با پاکستان ضرورت دیگری است

صلح با پاکستان ضرورت دیگری است که همزمان باید به آن بپردازیم. در سیزده سال گذشته، افغانستان در معرض جنگی اعلان نشده قرار داشت، و این به نوبۀ خود، رشد گروه های تروریستی و تداوم جنگ و خشونت در هر دو کشور را، به دنبال داشته است.

افغانستان و پاکستان نیازمند گشودن صفحه ای جدید در روابط خود هستند. ما از نخستین روزهای تشکیل حکومت به گفتگوی شفاف با طرف پاکستانی اقدام کردیم، و راهی را برای بحثی سازنده و دوامدار با دولتمردان شان در پیش گرفتیم. در اثر این گفتگوها، طرف مقابل به برداشتن گام هایی چند مبادرت کرد که قابل تقدیر است.

توقع رییس جمهور از چهره های ملی کشور

محمد اشرف می گوید توقع ما این است که همۀ چهره های ملی و گروه های سیاسی با درک اهمیت موضوع، منافع ملی را بر سلیقه های شخصی و گروهی ارجح بدانند، و حکومت خود را در تامین صلح، مقابله با تروریست ها، ارائه خدمات، و راه اندازی برنامه های انکشافی یاری برسانند. کسانی که پروای ثبات و آرامش جامعه را نداشته باشند از سوی مردم محکوم به انزوا خواهند بود.

وجود اختلاف نظر و دیدگاه های متنوع در امور سیاسی و قضایای کشورداری، هم طبیعی است و هم سودمند. نقدهای سازنده، پیشنهادهای راهگشا و مشوره های کارساز، از هر طرفی که مطرح گردد نشانۀ اخلاص به وطن و دلسوزی به مردم است.

اما عیب گیری های بیجا، استفاده های جناحی، مبالغه در برجسته ساختن کمبودها، دمیدن روحیۀ یاس و افسردگی در جامعه، و تیره نشان دادن افق آینده، خواسته یا نخواسته به سود کسانی تمام میشود که خواهان آشفتگی وضعیت عمومی کشور هستند.

به باور اشرف غنی، نخبگان سیاسی و اجتماعی میتوانند اختلاف سیاسی و تعدد سلیقه های اجتماعی در کشور را ضابطه مند سازند، تا رویکردی سودمندتر پیدا کند. تجربۀ موفق ملت های دیگر میتواند نمونه های قابل قبولی را به ما نشان بدهد، که چگونه آنان با داشتن احزاب متعدد سیاسی و نهادهای مختلف اجتماعی همیشه خطوط منافع ملی خود را مراعات کرده و همه در آن راستا همصدا و همنوا بوده اند.

همچنان، تاریخ افغانستان در برابر چشمان ما قرار دارد تا بیاموزیم که اختلافات سران سیاسی، چگونه تلاش ها و مجاهدت های خالصانۀ مردم ما را بارها برباد داده است.

آقای فزوده است که لازم نیست هر روز از نقطۀ صفر شروع کنیم. بخصوص که فرصت های فراوانی داریم تا تلاش های سودمند گذشته را به اِکمال برسانیم و خشت های تازه ای بر خشت های نهاده شده بگذاریم تا این بنای شکوهمند برافراشته تر گردد.

او تاکید کرد که حکومت وحدت ملی این مسیر را با عزم و اقتدار به پیش می برد، و رسالتی را که بر دوش دارد موفقانه به انجام خواهد رساند.

Author

About Author