پیام رئیس جمهور به مناسبت هفته شهید و شهادت احمد شاه مسعود

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به مناسبت هفته شهید و شهادت قهرمان ملی شهید احمد شاه مسعود بیانیه داد و فرا رسیدن هفته شهید را به مردم افغانستان بخصوص به خانواده های شهدا تسلیت عرض نمود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امروز چهارشنبه (۱۸ سنبله) مصادف با سالروز شهادت قهرمان ملی کشور احمد مسعود و آغاز هفته شهید در افغانستان است و همین مناسبت مراسم های مختلف یاد بود در کشور برگزار شده است.

32B5B607-A464-462E-B792-1118400A2D6C_w640_r1_sدر بیانیه آقای غنی آمده است: جناب داکتر صاحب عبدالله عبدالله، اعضای محترم خانواده مسعود شهید، رهبران محترم جهادی، شخصیت های بارز سیاسی مملکت، اعضای محترم کابینه، جناب انجنییر صاحب محمد خان رئیس کمیسیون برگزاری هفته شهید، روسای محترم مجلسین، اعضای محترم شورای ملی، نماینده گان اقشار مختلف، جامعه مدنی، علمای کرام و خواهران و برادران، السلام وعلیکم و رحمه الله و برکاته

 این هفته با هجدهم سنبله آغاز می شود که مصادف است با تاریخ شهادت احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان. انتخاب این روزهای سال برای یادبود از شهدا، از آن جهت بسیار مناسب است که قهرمان ملی افغانستان احمد شاه مسعود مثال اعلی و راستین شهدای مظلوم ما در چهار دهه گذشته بود.

او شخصیت کلیدی در تاریخ معاصر ما بود که برای تشکیل نظام اسلامی، استقلال کشور، مردم سالاری، وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور تا اخرین روز زندګی خویش مبارزه و مجاهدت کرد.

شهادت از واژگان نابی است که دارای جایگاهی خاص و معنایی متعالی در قاموس اسلام است. زنده خواندن شهدا در زبان قرآن مجید، حکایت از نقشی می کند که خون شهید در زنده ساختن یک امت و حیات بخشیدن به آرمان های آن دارد. شهید بیرق سربلندی و عزت یک ملت است که آزادگی آن را به اثبات می رساند.

واژۀ شهید معنایی وسیع دارد و مصادیق آن متعدد است. از کسی که برای دفاع از مقدسات برحق خود کشته می شود تا کسی که در راه طلب علم جان می سپارد، تا کسی که با مظلومیت به قتل می رسد، تا کسانی که در اثر حوادث طبیعی از بین می روند، هر کدام را به درجاتی شامل می شود. این وسعت معنایی که اسلام برای این واژه بخشیده به این جهت است تا ابعاد مختلف زندگی انسان ها با ارزش های متعالی وجودی شان پیوند بیابد و مرگِ به حق از مرگِ ناحق و قتلِ ناحق تفکیک شود.

روز شهید فرصتی است تا بیندیشیم که چگونه کسانی از زندگی خود می گذرند تا برای دیگران زندگی آرام، آبرومندانه و انسانی فراهم کنند.

تحقق آرمان های بلندی که شهدا جان خود را برای آن فدا کردند مَنُوط است به داشتن جامعه ای با ثبات، امنیت سرتاسری و تحکیم پایه های نظامی که حافظ جان، مال و آبروی مردم خود باشد.

حکومتی که بتواند به بازماندگان شهدا، به آسیب دیدگان جنگ و به مردم غریب یاری برساند. ما باید احساس تقدیر از شهدا و قربانی های شان را تقویت کنیم، اما ضرورت به قربانی را پایین بیاوریم و بر ثبات کشور خود تاکید داشته باشیم.

همچنان، باید به فریب خوردگان بیگانه تذکر بدهیم که هر مرگی شهادت نیست. مرگی که با آن بیگناهان به خاک و خون کشیده شوند، کودکان و زنان قربانی شوند و بر شمار یتیمان و بیوه زنان افزوده شود، همانگونه که دین مقدس اسلام بیان کرده است، شهادت نیست بلکه انتحار است، که هم سبب آسیب رساندن به زندگی دیگران و هم تباهی آخرت خود آنان است.

باید به خانواده های این فریب خوردگان، به پدران و مادران شان فهمانید که چنان مرگی برای هیچکس مایه افتخار و شادمانی نیست، جز کسانی که آنان را ابزاری می سازند برای ویرانی بیشتر کشور، تا اهداف شوم سیاسی خود را از این راه تامین کنند.

مصارفی که تنها در یک سال گذشته از طریق این جنگ تحمیل شده بر دوش دولت و ملت قرار گرفته است کافی بود که زندگی مردم ما را متحول بسازد.

Author

About Author