پیام رئیس جمهور غنی به مناسبت روز عاشورای حسینی (ع)

امام حسین (ع)درس آزادی به دنیا داد رفتار حسین

بذر همت در جهان افشاند افکار حسین

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با ارسال پیام فرا رسیدن روزعاشورای حسینی را به امت اسلامی، آزادی خواهان جهان و مردم عزادار و عزتمند افغانستان در داخل و خارج از کشور تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای غنی در این پیام گفته است که عاشورا مظهر آزادی و آزادگی است، عاشورا مکتب رهایی بخش و ایستاده گی در برابر بی عدالتی، استبداد و ظلم است؛ نواسهء رسول خدا حضرت امام حسین (ع) و یاران فداکارش در این روز، درس ایثار، فداکاری، شجاعت و پایمردی را به جهانیان آموخت.

او تاکید کرد که تجلیل از عاشورا، تجلیل از عدالت طلبی و ایستادگی در برابر استبداد است؛ پیام انقلاب امام حسین،‌ جهان شمول است و به هیچ عصر و زمان، به هیچ ملت و کشور خاص، به هیچ دین و مذهب معین تعلق ندارد، بلکه پیامد این انقلاب تاریخی برای همه جهانیان و مخاطب این فریادِ رسای عدالت خواهی، تمام بشریت است.

واقعهء المناک عاشورا، تأثیری عمیق بر تاریخ اسلام دارد، امام حسین وقتی دید که دین جدش خاتم انبیا (ص) در خطر است و ظلم و تجاوز بر اسلام چیره می شود، قیام کرد. او در برابر استبداد و تشدد مبارزه کرد؛ او به زورگویی و اِجحاف جواب رد داد و صدا کرد: ” اگر دین جدم رسول خدا با کشته شدن من و خانواده ام زنده بماند، پس ای شمشیرها بیایید مرا پاره پاره کنید” و گفت: ” من مرگ را جز سعادت و زنده ماندن با ظالمان را جز خواری و ذلت نمی بینم”!

عاشورا برای جهان اسلام پیام واضح و مشخص دارد؛ ابعاد تربیتی دارد، ابعاد شخصیتی دارد، ابعاد حکومتی دارد، ابعاد انسانی و بشری دارد؛ تا آنجا که گاندی مصلح بزرگ هند برای نجات کشورش از استعمار آن روز انگلیس گفت: “اگر بخواهیم هند را نجات دهیم و مردم آن را سربلند بسازیم باید از حسین ابن علی درس بگیریم، قیام حسین، برای تمام ملت های زیر ستم، رهایی بخش است”!

اهداف بلندی که عاشورا برای بشریت دارد، به تازگی در بحث های جهانی شدن مطرح شده است در حالی که او چهارده صد سال قبل، این اهداف عالی را با شهادت خود و یارانش به بشریت درس داد:

مبارزه با جور و ستم:

نهضت عاشورا به صورت واضح این درس را به بشریت میدهد که زندگی با ظلم، خودش مرگ است. زمانی که عدالت و بیدادگری در جامعه حاکم باشد، انسانهای مسئوول نمیتوانند خاموش بنشینند. زمانی که حقوق انسان تحت هر نامی از سوی زور داران و استبداد گران پامال می شود، باید مبارزه کرد. زندگی تحت شرایط اجبار، ستم، بی عدالتی و نا انسانی در قاموس انسان مسلمان نباید باشد. وظیفه و مسئوولیت هر مسلمان است که در مقابل جور و استبداد و تجاوز ایستادگی کند.

ایثارو فداکاری برای هدف:

هدف امام حسین نجات جامعه مسلمان بود. او این هدف را با کشته شدن خود و اسارت خانواده اش به پیش برد و تا آخرین رمق حیات با جهالت مبارزه کرد، خطبه خواند، نامه نوشت، حدیث تلاوت کرد و آیات خداوند را حجت قرار داد و بالاخره از همه دار و ندار زندگی اش گذشت، از برادران خود گذشت، از فرزندان خود گذشت، از یاران خود گذشت و سرانجام، مرگ سرخ را به زندگی تحت ستم ترجیح داد.

این شیوهء رفتار امام حسین به ما می آموزد که هدف مقدس انسانی خویش را باید بر حیات خویش ترجیح دهیم و تا آخرین حد امکان برای دستیابی به اهداف دینی، ملی و انسانی تلاش کنیم. قیام امام حسین سرمشق زندگی ما و توجه به ارزش های دینی و اخلاقی است.

Author

About Author