پیام استاد محمد محقق در پیوند به امضای توافقنامه تمدید لین برق بامیان

محقق3حاجی محمد محقق، معاون ریاست اجرایی و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در پیوند به امضای توافقنامه تمدید لین برق ۲۲۰ کیلوولت دوشی – بامیان اعلامیه صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تفاهم‌نامه پروژه لین انتقال برق ۲۲۰ کیلوولت دبل سرکت با ظرفیت ۳۰۰ میگاوات از منطقه دوشی الی مرکز بامیان، روز یکشنبه (۳۰ جوزا) میان شرکت برشنا و بانک انکشاف آسیایی در حضور رئیس‌جمهور غنی به امضا رسید.

همچنین در مراسم امضای این توافقنامه “محمد محقق” معاون دوم ریاست اجرایی، “سرور دانش” معاون دوم ریاست جمهوری، وزرای مالیه و انرژی و آب و رئیس بانک انکشاف آسیایی حضور داشتند.

13465954_10204949854226611_1115193260839192664_n

در همین حال معاون دوم ریاست اجرایی، این اقدام مهم را که برای اولین بار در سطح مناطق مرکزی آغاز می شود با صدور اعلامیه ای به تمام مردم افغانستان خصوصاًمردم مناطق مرکزی و بامیان باستان تبریک گفت .

پیام استاد حاجی محمد محقق معاون ریاست اجرایی کشور در پیوند با امضای توافق نامه تمدید لین ۲۲۰ کیلوولت مناطق مرکزی و بامیان قرار ذیل است:
بسم الله الرحمٰن الرحیم
فَاِنَّ مَع العَسْرِ یُسْرَاً ، اِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسراً
ملت عزیز وسر بلند کشور، مردم سخت کوش و شهید پرور- درود و سلام خداوند بر شما !

لازم میدانم نکاتی را پیرامون شرایط جدید کشور به عرض شما ملت خوب وقهرمان برسانم
شرایط دشوار امنیتی و اوضاع نا بسامان اقتصادی بالای توده های ملیونی کشور بار سنگینی را تحمیل نموده است اماهمه مشکلات با اراده آهنین مردم ، بازوان توانمند ملت و با توکل به خداوند متعال قابل حل است.

راه افتادن پروژه های کلان ملی ومنطقه ای در عرصه حیات اقتصادی کشور مانند پروژه های تاپی ، چاه بهار ، بند سلما یا ( دوستی هند ، افغانستان ) ، کجکی وتوتاپ و پروژه های مهم در عرصه سرک و زیر بنای ترا نسپورت وغیره نشانه های از تحرک در عرصه های حیاتی کشور ونوید خوب برای همگان است .

قرار داد تمویل لین انتقالی برق ۲۲۰ کیلو ولت به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات برای بامیان ومناطق مرکزی بین بانک انکشاف آسیایی وشرکت برشنا که امروز در کاخ ریاست جمهوری باحضور محترم رییس جمهور، معاونین دوم ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه، وزرای ذی ربط وبرخی وکلای پارلمان منعقد شد.

این پروژه از اول سرطان ۱۳۹۵ آغاز وانشاء الله در قوس سال ۱۳۹۸ به پایه اکمال وبهره بر داری میرسد، درعین حالی که گامی است برای تحرک اقتصادی مجموع کشور و نیز حرکت مهم و تاریخی است در جهت تحقق وعده های سران حکومت وحدت ملی در جهت شکستن حصر اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی مناطق مرکزی کشور وهمچنان قدم مهم است در جهت اجراء عدالت اجتماعی. و تحقق برابری حقوق شهر وندی در سطح کشور.

اینجانب این اقدام مهم را که برای اولین بار در سطح مناطق مرکزی آغاز می شود به تمام مردم افغانستان خصوصاًمردم مناطق مرکزی وبامیان باستان تبریک میگویم .

هزاره جات یا به تعبیر دیگر افغانستان مرکزی نه تنها در گذشته های دور در قهر طبیعت وحصر حکومتهای استبدادی بوده که در ۱۴ سال گذشته نیز از کمکهای صدهاملیارد دالری جهان بهره مناسبی نداشته بطور مثال در عرصه برق فقط یک مگاوات برق آفتابی به بیست برابر قیمت برق کابل در بامیان و یک دیزل جنراتور نسیه را در دایکندی نصیب شده بوده و تا سال ۲۰۳۲ کدام پروگرام برای برق در مناطق مرکزی وجود نداشته واذهان عمومی مانند خانه های مردم در تاریکی نگهداشته شده بود .

اکنون که حکومت وحدت ملی مصمم به آوردن عدالت. اجتماعی وتوجه به حقوق مساوی میان تمام اقوام باهم برادر کشور است و فصل باز سازی های بزرگ فرا رسیده ، امید میرود که تحول عظیم در اجراء پروژه های ملی در سراسر کشور بمیان بیاید ودر عین حال جهش محسوس وسر نوشت سازی باشد در جهت رفتن هزارجات بسوی انکشاف متوازن اقتصادی. وزندگی بهتر از گذشته

– پروژه های مهم برق ۲۲۰ کیلوولت دوشی بامیان به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات برق به ارزش حدود. ۱۳۰ ملیون دالر

– پروژه دهلیز شمال جنوب ، سرک مزار شریف ، دره صوف بامیان به ارزش حدود ۲۵۰ ملیون دالر

– پروژه سرک دوشی بامیان. به ارزش حدود ۱۷۰ ملیون دالر

– پروژه سرک گردن دیوال

– پروژه سرک هرات به بمناطق مر کزی

– ده ها پروژه خورد وکلان دیگر اجزاء بسته بزرگ باز سازی مناطق مرکزی است که فکر میکنم میتوان آن را از مصادیق انکشاف متوازن یاد کرد

– ونیز در سراسر کشور آغاز احداث ۲۶ بند آب گردان دو منظوره. برای انرژی و آبیاری وپروژهای مهم برق وسرکها ودر عرصه های زراعت وساختمانی ، حرکت در زمینه های دیگر اقتصادی نویدهایی است برای بهبود زندگی مردم .

– نوید قرانی است که با هر دشواری سهولتی است که الیس الصبح بقریب

– صبح رفاه اقتصادی ، امنیت وثبات نزدیک است

والسلام علی من اتبع الهدی
حاجی محمد محقق
۳۰ جوزای ۱۳۹۵

Author

About Author