پیام استاد محمد محقق بمناسبت انتخابات ریاست جمهوری پیش رو

خبرگزاری خاورمیانه – مبز انتخابات

استاد حاجی محمد محقق در پیام خود به مردم افغانستان، با اشاره به دست آورد های ١١ سال گذشته، به موضوع بسیار مهم انتخابات ریاست جمهوری آینده بر موضوعاتی مانند مشارکت عمومی و سراسری، اخذ کارت رای دهی، برگزاری یک انتخابات شفاف و تامین امنیت از سوی حکومت تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از وحدت نیوز – متن کامل پیام استاد محمد محقق به این شرح است :

بسمه تعالى

ملت مسلمان وسرفراز کشور، مبارزان راه صلح و ازادى، السلام علیکم و رحمه الله وبرکاته

ضمن آرزوى صلح و بهروزى و استدعاى قبولى طاعات و عبادات شما برادران و خواهران در این ماه پر فیض رمضان المبارک و لیالى مبارکه قدر. با توجه به مرحله مهم، تاریخى وحساس کشور لازم میدانم که مطالب ونکاتى چندى را به عنوان یک وظیفه ملى و دینى به عرض شما ملت عزیز وسربلند برسانم.


مردم هوشیار، صلح جو وعدالت خواه کشور

اکنون که بیشتر از ١١ سال از شروع فصل نوین سیاسى در کشور ما میگذرد و ملت قهرمان ما دراین دوره ١١ ساله اداره موقت، انتقالى وحکومت منتخب گامهاى زیادى را درجهت بناى یک سیستم جدید دولت سازى و ملت سازى بر اساس اصول واحکام اسلام ودیمو کراسی برداشتند، تشکیل لوى جرگه اضطرارى، لوى جرگه قانون اساسى و تصویب قانون اساسى کشور بعنوان یک وثیقه ملى از گامهاى بلند و ماندگار مردم ما در این دوره بحساب می آید.

برگزارى دو دور انتخابات ریاست جمهورى، شوراى ولایتى و پارلمانى و تصویب ده ها قوانین فرعى وگامهایى مؤثر در جهت گشودن فضاى سیاسى وآزادى بیان که از ثمرات آن حضور و فعالیت ده ها رسانه صوتی، تصویرى و چاپی دولتى و خصوصى در فضاى سیاسى فرهنگى و رسانه اى کشور است، از دست آوردهاى دیگر ملت است. و این گامهاى استوار و زندگى ساز، دست آورد یک جناح سیاسى خاص نبوده بلکه ثمره تلاش پیگیر و خالصانه تمام ملت مجاهد و آزادیخواه ما و همه ی جریان هاى سیاسى، فکرى و قومى کشور بوده، که از اجلاس بن آغاز و تا حال با همدلى و هماهنگى دوام کرده، که البته در این میان حضور و نقش جامعه جهانى و مساعدت بی دریغ مالى، تخنیکى و امنیتى آنها در تمامى مراحل یاد شده مؤثر بوده که جاى آنرا دارد که ملت ما از آنان تشکر وسپاسگزارى نماید.

اما این هم یک واقعیت است که در عرصه ساختن زیر بناهاى اقتصادى کشور، بازسازى و نوسازى، تأمین امنیت سراسرى، مبارزه با تروریسم و بهبود وضعیت معیشتى مردم على رغم حضور ١١ ساله ١۵٠٠٠٠ یکصد و پنجاه هزار نیروى بین المللى ومصرف بیش از سه تریلیون دالر آمریکایى، حکومت ناکام بوده و سیل مهاجرت مردم از اثر بیکارى و نا امنى به تمامى نقاط جهان افزایش یافته و افغانستان از نگاه فساد ادارى و صدور مواد مخدر درجه اول را کسب نموده است. حکومت مسؤلیت فساد و ناکامى ها را بدوش خارجى ها انداخته و خارجى ها هم حکومت را مقصر میداند که طبعاً پیدا نمودن مقصر واقعى دراین فضاى تنش آلود سیاسى کارى است دشوار.

مردم با دیانت و بیدار

قطع نظر از قضاوت درباره کامیابى و ناکامى هاى گذشته، اکنون ما در یک مقطع حساس و تاریخى دیگر قرار داریم، مرحله بیرون رفتن قوتهاى بین المللى و انتخابات دوره سوم ریاست جمهورى. به عبارت دیگر، مرحله انتقال امنیتى و انتقال سیاسى که بدین ترتیب هم دولت و هم ملت ما در برابر یک آزمون سیاسى خطیر قرار گرفته که نیازمند درایت و کفایت سیاسى و صداقت و راستکارى است.

آنچه که به دولت مرتبط است. دو قانون مربوط به انتخات در شوراى ملى تصوب شده و بعد از توشیح رییس جمهور، کمیسیون مستقل انتخابات بر اساس آن تعیین شد که بدین ترتیب راه براى یک انتخابات قانونى هموار شد. گرچه حکومت از طریق فشارهاى متعددى که از طریق بعضى نهادهاى نیمه انتخابى بالاى ولسى جرگه وارد کرد، احزاب سیاسى کشور را که از مؤلفه هاى بنیادین دیموکراسى بحساب می آید از روند تشکیل کمیسیون مستقل انتخابات و وارد شدن در معادله انتخابات خارج کرد و بدین ترتیب خلاء بزرگى را در اعتماد ملى ایجاد کرد که اکنون کمیسیون انتخابات یکجانبه در اختیار حکومت است.

امّا فعلاً هم دو گزینه در پیش روى حکومت قرار دارد که میتواند گزینه مطلوب را اختیارکند. یا رأى واقعى مردم را ملاک قرار داده و با برگزارى یک انتخابات شفاف و دور از تقلب وحدت و اعتماد ملى را احیاء و در نتیجه ثبات و امنیت ملى را تأمین میکند. و یا با دست برد به صندوق هاى راى مردم زمینه بحران سیاسى را فراهم و فروپاشى وحدت و ثبات ملى را زمینه سازى می کند که توقع همگانى از حکومت اینست که با راى مردم و انتخابات پیش رو صادقانه و شفاف برخورد نماید.

آنچه که به ملت مرتبط است اینست که:

اول- حق حاکمیت امانت الهى است که از طریق آراى مردم در جریان یک انتخابات ازاد به کسى داده میشود، بناءً به تأسى از مفاد آیه مبارکه (اِنَّ اْللَّه یَأمُرُکُمْ اَنْ تُؤَدُ اْلاَمَانَاتِ اِلَىٰ اَهْلِهَا) باید در اداء این امانت الهى دقت نموده به کسانى رأى دهند که افغانستان را از باتلاق کنونى نجات داده و به شاهراه ترقى و انکشاف سوق دهد.

دوم- مشارکت عمومى و سراسرى در انتخابات نیازمند احساس مسؤلیت در قبال سرنوشت ملت است که باید خود را براى روز تعیین سرنوشت آماده کنند. بناءً از عموم هموطنان عزیز، آنانیکه قبلاً شرایط اخذ کارت رأى را نداشته و فعلاً هژده سال شان را تکمیل نموده و یا کارت قبلى شانرا گم کرده باشند و یا قبلاً به دلایلى موفق به اخذ کارت رأى دهى نشده باشند، تقاضا مینمایم که به مراکز اخذ کارت رأى دهى مراجعه نموده، کارت بگیرند. از حکومت هم خواهشمندم که از جیره بندى کارت رأى دهى پرهیز نموده، ضرورت متقاضیان را بطور کافى بر آورده نماید.

در پایان به برکت ماه رمضان شریف، ماه نزول قران، از خداوند متعال براى ملت عزیز، صلح و بهروزى مسألت مینمایم.

والسلام على جمیع عبادالله الصالحین

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *