پوتین: مرزهای سوریه و ترکیه باید بسته شود

JamNewsImage06402303رئیس‌جمهوری روسیه طی گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود درباره تحولات سوریه، خواستار بسته شدن مرز سوریه و ترکیه شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از خبرگزاری فرانسه، «باراک اوباما» و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهور آمریکا و روسیه، روز دوشنبه درباره آتش‌بس در سوریه تلفنی گفتگو کردند.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد، روسای جمهور آمریکا و روسیه به طور مفصل درباره اوضاع سوریه رایزنی و هر دو بر عزم‌شان برای کمک به تقویت آتش‌بس ابتکاری واشنگتن و مسکو در این کشور و نیز ارسال کمک‌های انسان‌ دوستانه تأکید کردند.

طبق این بیانیه، پوتین در این گفتگوی تلفنی بر ضرورت فاصله گرفتن معارضان به اصطلاح «میانه‌رو» از شورشیان گروه‌های تروریستی «جبهه النصره» و «داعش» تأکید کرد.

پوتین همچنین خواستار بسته شدن مرز سوریه و ترکیه با هدف «جلوگیری از تداوم تسلیح عناصر مسلح و تردد آنها»، شد.

آتش‌بس پیشنهادی از ۲۷ فبروری وارد مرحله اجرا شده و امیدها برای دستیابی به توافقی در ژنو جهت پایان دادن به بحران این کشور را زنده کرده است. ولی «محمد علوش» نماینده گروه تروریستی «جیش الاسلام»، که در هیات معارضان مذاکره کننده در ژنو حضور دارد، روز گذشته اعلام کرد که در حال به تعویق انداختن مشارکت خود در مذاکره با هیات دولت است.

در بیانیه کرملین آمده است، پوتین و اوباما بر «اهمیت» مذاکرات ژنو تأکید و بر افزایش همکاری بین دستگاه‌های امنیتی و وزارتخانه‌های دفاع آمریکا و روسیه درباره سوریه توافق کردند.

این بیانیه افزود، به منظور تحقق این هدف، اتخاذ تدابیر بیشتری جهت واکنش سریع به هرگونه نقض آتش‌بس در دستور کار قرار می‌گیرد.

Author

About Author