پنهان سازی قضایای خشونت علیه زنان در ولایت بدخشان

153-2ریاست امور زنان ولایت بدخشان و شماری از فعالین حقوق زن در این ولایت می گویند که با قضایای خشونت علیه زنان برخورد صلیقوی صورت گرفته و اکثر این قضایا پنهان سازی می شوند.

ذوفنون حسام نوری رییس امور زنان بدخشان به خبرگزاری خاورمیانه می گوید که رسم و رواج های ناپسند در جامعه باعث پنهان سازی قضایای خشونت با زنان شده و عاملین اصلی از پی گرد قانون پنهان می مانند.

گرچند به گفته خانم نوری شمار قضایای ثبت شده سال روان در این اداره در مقایسه با یک ربع سال گذشه پایین است؛ اما این شمار نمایان گر پایین بودن سطح خشونت در برابر زنان در این ولایت نیست.

وی می گوید: “سال گذشته ۹۱ قضیه خشونت علیه زنان در اداره ما ثبت شده است که ۴ مورد آن قتل است و در سال روان ۲۸ قضیه داریم ۳ مورد آن قتل است ولی این سه قتل ثبت نشده است، این قضایا به اثر رسم و رواج های ناپسند در جامعه پنهان می شوند.”

رییس امور زنان بدخشان می گوید که قضایای خشونت با زنان از سوی افراد و اشخاص در مناطق دور دست، از نشر رسانه یی و تعقیب عدلی و قضایی پنهان می شود.

در همین حال آلینا غیاثی از فعالان حقوق زن در بدخشان عدم آگاهی زنان و مردان، فقر اقتصادی، سنت های نا پسند در جامعه و بیکاری را از عوامل مهم خشونت علیه زنان در این ولایت می داند.

وی می گوید که در این زمینه به کار های زیادی نیاز است: ” اکثر رویداد ها در خصوص خانم پوشیده باقی می ماند، رسمی شدن قضایای زنان را شرم می پندارند، در همچو قضایا ملای مسجد، قوماندانان و موی سفیدان قومی قضایای مربوط به خانم ها را حل و فصل کرده و رسمی شدن آن را شرم می دانند.”

خانم غیاثی گسترش دسترسی زنان به عدالت، تعلیم و تربیه و کار را در کاهش خشونت با زنان موثر می داند؛ اما فعالیت های سازمان های مدافع حقوق خانم ها در این ولایت را “پروژه یی، روبنایی” و بی اثر می داند.

اما اداره امور زنان بدخشان می گوید به اثر تلاش های این ریاست در حال حاضر ۳۰ درصد از کارمندان دولتی در این ولایت را خانم ها تشکیل می دهد که از این شمار ۱۸ درصد در ادارات دولتی و ۱۲ درصد در معارف حضور دارند.

این در حالی است که فعالین حقوق زن در بدخشان، خشونت را از موانع فرا راه پیشرفت زنان در این ولایت می داند؛ اما حکومت محلی می گوید که مبارزه با آن، امکانات و وقت زیاد نیاز دارد.

Author

About Author