پنتاگون: ۱۰ هزار نیروی امریکایی در افغانستان بماند

پنتاگون به رئیس‌جمهور امریکا پیشنهاد داده است یا دست‌کم ۱۰ هزار نیروی خود را در افغانستان حفظ کند یا تا پایان سال جاری میلادی تمام نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نیویارک تایمز به نقل از یکی از مقامات امریکایی که نخواسته نامش فاش شود اعلام کرد که پنتاگون به دولت باراک اوباما پیشنهاد کرده است یا ۱۰ هزار نیروی خود را در افغانستان حفظ کند و یا به صورت کامل از این کشور خارج شود.

این درحالی است که مقامات امریکایی معتقدند هر تعداد نیرو کمتر از ۱۰ هزار نفر برای محافظت از دیپلمات‌ها و افسران اطلاعاتی و نظامی حاضر در افغانستان بسیار اندک خواهد بود.

حدود ۳۷۵۰۰ نیروی امریکایی درحال‌حاضر در افغانستان حاضر هستند، امریکا و ناتو ماه‌ها است که برای پایان حضور در افغانستان برنامه‌ریزی کرده‌اند. این درحالی است که واشنگنن بر حضور ۸ الی ۱۲ هزار نیرو که بخش اعظم آنها را امریکایی‌ها تشکیل می‌دهند تاکید دارند.

این پیشنهاد پنتاگون با انتقاد برخی مقامات ارشد دولت امریکا مانند جو بایدن مواجه شده است، بایدن این سوال را مطرح ساخته است که چرا انتخاب صرفا باید ۱۰ هزار نیرو باشد یا نیروهای امریکایی باید از افغانستان خارج شوند. به گزارش نیویارک تایمز این سوال را عنوان کرد که چرا نمی‌توان بین ۱۰ هزار و صفر گزینه‌ای را انتخاب کرد؟

دولت امریکا و افغانستان درپی امتناع دولت کرزی در امضای توافق‌نامه امنیتی به منظور ادامه حضور نظامیان امریکایی پس از ۲۰۱۴  دچار اختلاف زیادی شده‌اند، کرزی شرایطی را برای ادامه حضور نیروهای امریکایی در افغانستان مطرح کرده است.

به گزارش این نشریه کاخ سفید به جای پاسخ به این پیشنهاد پنتاگون برروی اعمال فشار به کرزی برای امضای این توافقنامه متمرکز شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *