پمپئو برای حل مشکلات مذاکرات بین الافغانی به کابل می آید

با آنکه رهبری حکومت افغانستان اعلام کرده است که برای گفتگوهای بین الافغانی «شروط» ویژه ای دارد؛ اما رئیس جمهور امریکا به طالبان گفته است که وزیر خارجه این کشور برای حل مشکلات موجود به کابل می رود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دونالد ترامپ عصر دیروز در تماس تلیفونی با ملاعبدالغنی برادر، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر، در مورد عملی شدن توافقنامه دو طرف صحبت کرده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در حساب توئیتر خود نگاشت؛ ترامپ گفته است که برای حل مشکلات و موانع در برابر مذاکرات بین الافغانی، مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا به زودی به کابل می رود.

در عین حال، شاهین به نقل از ملاعبدالغنی برادر گفته است که «اگر‌ ایالات متحده امریکا بر توافقنامه امضا شده با ما عمل بکند، در آینده روابط مثبت دو جانبه خواهیم داشت».

حکومت افغانستان تا حال در این رابطه واکنش نشان نداده است.

نمایندگان امریکا و طالبان مسلح روز شنبه هفته روان (۱۰حوت) و بعد از مدتی طولانی، توافقنامه صلح دو جانبه را در قطر امضا کردند.

هرچند که بر اساس توافقنامه، می بایست ده روز بعد مذاکرات بین الافغانی آغاز شود؛ اما در حال حاضر حکومت افغانستان و طالبان بر عملی شدن شروط شان برای آغاز این مذاکرات تاکید دارند.

طالبان به صراحت گفته اند که رهایی ۵هزار زندانی شان از شرط های اساسی آغاز گفتگوهاست؛ اما رئیس جمهور غنی نیز تاکید دارد که شرط بیرون شدن طالبان از پاکستان از جمله شروط مهم حکومت برای این روند است.

با این حال، باید دید که حضور پمپئو در کابل، چه معادلاتی را بر هم می زند؟

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *