پشت پردۀ استراتیژی امریکا؛ استخراج معادن ۳ترلیون دالری افغانستان

رییس جمهور امریکا بیشتر از سیاست‌مدار تاجر است و به اوضاع امریکا و جهان دید اقتصادی سیاسی دارد. به گزارش رسانه‌های بین المللی ترامپ دنبال هزینه ۱۶ سال جنگ در افغانستان که بالغ بر ۱۱۷ ملیارد دالر میشود است.

به گفته آگاهان صلح و آسایش حرف‌های رسانه‌ای است و اصل استراتیژی امریکا استخراج معادن دست نخورده افغانستان است که بالغ بر ۳ ترلیون دالر یعنی ۳هزار ملیارد دالر میشود است.

اما پنتاگون امریکا در سال ۱۳۹۲ ارزش این معادن را یک ترلیون دالر گفته بود و این نخستین فساد بود که امریکا در مورد معادن افغانستان متقبل شد، چون حکومت افغانستان ارزش معادن را ۳ ترلیون دالر می‌گوید و این دو ترلیون دالر دیگر کجا خواهد رفت؟

افغانستان در کنار منابعی چون طلا، نقره و پلوتونیم ، مقادیر قابل ملاحظه سنگ آهن، یورانیم، جست، تانتالیوم، بوکسیت، زغال، گاز طبیعی و به اندازه قابل توجه مس – با توجه به کمبود معادن جدید مس در سطح جهانی – توجه را به خود جلب می کند.

یکی از دخایر افغانستان لیتیوم است که این ماده خام در باتری های تیلفون و موترهای برقی به کار می‌رود و این تنها همین ذخیره گفته میشود که افغانستان را به “یک عربستان لیتیومی” تبدیل کند و این به این معنی است که همان اندازۀ که عربستان پر از ذخایر نفت است افغانستان همان اندازه لیتوم دارد

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از «نیویارک تایمز» رییس جمهور ترامپ، در جستجوی دلیل برای نگه داشتن ایالات متحده امریکا در افغانستان پس از ۱۶ سال جنگ است. همچنان اضافه می کند که تنها چیزی که مشاروان و مقامات امریکا را متقاعد ساخته است ثروت معدنی فروانی از که می تواند برای شرکت های غربی سود آور تمام شود.

نیوریارک تایمز می‌افزاید « ترامپ در مورد ذخایر معدنی افغانستان با رییس جمهور اشرف غنی صحبت کرده است که معادن افغانستان را به عنوان فرصت اقتصادی معرفی کرده است؛ ترامپ گفته که امریکا در مورد ارسال نیرو به افغانستان دچار شک و تردید است پیشنهاد کرده است که معادن می تواند یک توجیه برای حضور ایالات متحده در افغانستان باشد»

با این که بیش از ۴۰درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زنده گی می کنند و بیکاری در جامعه به یک بحران تبدیل شده است آیا می‌تواند این استراتیژی اقتصادی نظامی امریکا به وضع این مردم سودی کند؟

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *