پشت پرده سفر سرتاج عزیز به کابل

مشاور امور بین المللی صدراعظم پاکستان در حالی از سفر اش به افغانستان خبر داده است که روابط سیاسی کابل و اسلام آباد نسبت به هر زمان دیگر تیر شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از رادیو آزادی ، سرتاج عزیز،  در یک نشست خبری مشترک با وزیر خارجهء بریتاینا گفته است که برای یک دیدار رسمی به روز شنبه وارد کابل می شود. او گفته است که هدف از این سفر اش گفتگو با مقام های افغان و مساعد ساختن زمینه سفر رییس جمهور کرزی به اسلام آباد می باشد.

در این حال نصرالله ستانکزی استاد پوهنځی حقوق و علوم سیاسی به روز پنجشنبه در صحبت با رسانه ها گفت که این سفر آقای عزیز بنابر فشار های بین المللی انجام می شود: پس از بسته شدن دفتر طالبان در قطر ممکن غربی ها یک بار پالیسی را پیش گرفته باشند تا روابط خود را با پاکستان محکم نمایند و از این طریق خود را در برخی مسایل دخیل بسازند. من این سفر را مختلط می دانم از یک طرف حرف های پاکستان در ارتباط به پروسه صلح که با حکومت افغانستان مطرح می شود و اینکه چقدر صادقانه است این مساله دیگر است و از جانب دیگر ممکن این سفر بنابر فشار های امریکا و بریتانیا بر پاکستان انجام شود.

آقای ستانکزی افزود که سیاست های نا درست پاکستان سبب بر هم زدن روابط سیاسی کابل و اسلام آباد شده و به گفته وی احتمال نمی رود با سفر سرتاج عزیز به افغانستان روابط دو کشور بهبود یابد.

چندی قبل این مقام پاکستانی در ملاقات با سفیر افغانستان در اسلام آباد پیشنهاد واگذاری چند ولایت این کشور را به طالبان کرده بود.

این اظهارات سرتاج عزیز با عکس العمل تند مقام های افغان مواجه شده و رییس جمهور کرزی گفت که برخی از کشور ها در تلاش ایجاد حکومت ملوک الطوایفی در افغانستان اند.

به باور آقای کوهستانی یکی دیگر از کارشناسان مسایل سیاسی افغانستان ، پاکستان تلاش می کند تا روابط متزلز اش با افغانستان را دوباره بهبود ببخشد: پاکستان که بیشتر در مسایل چانزنی دیپلوماتیک هنر و تجربه دارد می خواهد رهبری افغانستان را با این سفر قانع بسازد، روابط را بهتر بسازد و یا هم از این وضعیت موجود بیرون بیاورد و رییس جمهور کرزی را به پاکستان دعوت کند.

تاکنون معلوم نیست که سرتاج عزیز در سفر اش به کابل و دیدار با مقام های افغان می تواند قناعت رییس جمهور کرزی را فراهم کند و او را به سفر به پاکستان متقاعد بسازد یا نه؟

قبل از نشر گزارش ها در ارتباط به سفر قریب الوقع مشاور امور بین المللی صدراعظم پاکستان به افغانستان، وزیر خارجهء بریتانیا و پیش از آن برخی از مقام های امریکایی به اسلام آباد سفر کرده اند.

صدراعظم پاکستان پس از پیروزی اش در انتخابات آن کشور، رییس جمهور کرزی را برای دیدار از پاکستان دعوت کرده و آقای کرزی گفته است که در یک فرصت مناسب از آن کشور دیدار خواهد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *