پشت صحنه­ ی جنگ قدرت و شکل‌گیری نزاع خونین در خاندان آل­ سعود

1872701_492_8993149_800x400بدنبال مرگ مشکوک فرمانده نیروی هوایی عربستان و اعلام مرگ سعود الفیصل در حالی که پزشکان سلامت وی را تایید کرده بودند و مفقود شدن پرستار ویژه فیصل بعداز اعلام مرگ وی پیش‌بینی در خصوص شکل‌گیری نزاع خونین در خاندان آل‌سعود در آستانه تحقق قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، طبق گزارش منابع آگاه مرتبط با خاندان آل‌سعود در جلسه شورای عائله آل سعود در مورد انتصاب محمد بن سلمان بن عبدالعزیز به عنوان نایب ولی­عهد از ۳۶ رای اخذ شده ۲۸ رای موافق ۶ رای مخالف و ۳ رای ممتنع بوده است.

با مرگ سلمان قدرت از دست فرزندان عبدالعزیز خارج و به دست نوادگان وی منتقل خواهد شد. این در حالی است که هنوز۱۰ نفر از فرزندان عبدالعزیز زنده هستند. خصوصا مقرن و احمد بن عبدالعزیز، لذا انتصاب محمدبن سلمان به مثابه کودتای رسمی در درون خاندان آل‌سعود محسوب می‌گردد.

شورای عائله آل‌سعود در سال۱۹۸۳ میلادی توسط ملک خالد برای تعیین پادشاه و ولی‌عهد تشکیل شده است. این شورا متشکل از فرزندان ملک عبد‌العزیز و در صورت فوت، فرزند ارشد پسر به نیابت رای خواهند داد.

در این شورا ۳۶رای داده می‌شود. رای مخالف فهد، عبدالرحمن و احمد از ۷ فرزند خانم سدیری‌ها که برادران تنی سلمان هستند به ولی عهدی محمد بن سلمان قابل توجه است.

طلال بن عبدالعزیز انتصاب محمد بن سلمان را در حالی که ولی‌عهد قبلی هنوز زنده است را عجیب و خلاف سازمان حکومت و شریعت اسلام دانسته است.

انتخاب محمد بن سلمان سراغاز جنگ قدرت در بین فرزندان عبدالعزیز و نوادگان وی است. مرگ مشکوک فرمانده نیروی هوایی عربستان و مرگ یکباره سعود الفیصل به همراه مفقود شدن پرستار وی نشانگر شروع تسویه حساب خونین در خاندان آل سعود است.

احمد و طلال بن عبدالعزیز و تویجری(رئیس برکنار شده دیوان ملکی در دوره قبل) از جمله افرادی هستند که به شدت در معرض تهدید جانی توسط محمد بن سلمان بوده و طلال برای گریز از این تهدید خواستار خروج از عربستان و اقامت در تل‌آویو یا یکی از کشورهای اروپایی شده است.

Author

About Author