پشت رود فراه در محاصره طالبان مسلح

با توجه به آنکه شورای ولایتی فراه، وضع امنیتی در شماری از ولسوالی های این ولایت را وخیم عنوان کرده و از محاصره ولسوالی پشت رود خبر می دهد؛ اما مقام های محلی این ادعا را بی بنیاد می دانند.

طالبان-در-جلریز

فرید بختور، رئیس شورای ولایتی فراه در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت که در حال حاضر ولسوالی پشت رود در محاصره است.

وی با تاکید بر اینکه وضع امنیتی در ولایت فراه مساعد نیست اظهار داشت که مقام های محلی این ولایت هیچ برنامه ای برای رفع مشکلات امنیتی ندارند.

بختور تصریح کرد که طالبان مسلح در ولسوالی پشت رود و در ۱۵کیلومتری شهر فراه حضور فعال داشته و این ولسوالی از ۲۵ روز پیش در محاصره طالبان مسلح قرار دارد و بارها مرکز ولایت از این ولسوالی مورد هدف راکت قرار گرفته است.

اما این اظهارات از سوی سخنگوی والی فراه به شدت رد شده و می گوید که طالبان مسلح تنها در بخش های دورافتاده ولسوالی پشت رود حضور دارند.

ناصر مهری به خاورمیانه گفت که نیروهای امنیتی در حال انجام عملیات در ولسوالی پشت رود و دیگر مناطقی هستند که طالبان حضور دارند.

جنگ-در-فراه

وی در مورد وضعیت امنیتی ولایت فراه نیز اظهار داشت :«وضعیت از گذشته بهتر شده است، تجمع طالبان مسلح در ولسوالی پشت رود نیز از سوی نیروهای امنیتی مورد هدف قرار گرفته و دستاوردهای خوب امنیتی به دست آمده است.»

در عین حال، رئیس شورای ولایتی فراه می گوید که نیروهای امنیتی حتی قادر به تامین مسیر راه فراه ـ فراه رود نیستند و این مسیر مکانی برای حضور و اقدام آزادانه مخالفان دولت شده است.

به گفته وی، طالبان مسلح از این مسیر شمار زیادی از مردم ملکی و سربازان امنیتی را با خود برده و فعلا در اسارت هستند.

اما سخنگوی والی فراه، می گوید که وضعیت در حال حاضر در مسیر فراه ـ فراه رود عادی است و مشکل چندانی در این مسیر وجود ندارد.

بیجا شده گان و گفته های ضد و نقیض

شورای ولایتی فراه مدعی است که جنگ و حضور طالبان مسلح در شماری از ولسوالی های این ولایت، باعث شده تا شمار زیادی از خانواده ها بیجا شوند.

فرید بختور، رئیس شورای ولایتی فراه می گوید که تنها دو هزار فامیل از جنگ پشت رود به شهر فراه آمده و با مشکلات زیادی زنده گی می کنند.

بر اساس اظهارات وی، مقام های محلی فراه به ویژه والی آن، مطبوعات را در انحصار گرفته و به همین دلیل اصل مشکل به صورت واضح به رسانه ها انتقال نمی یابد.

اما سخنگوی والی فراه، با رد این گفته ها می گوید که در گذشته شماری از خانواده ها به دلیل جنگ بیجا شده بودند؛ اما بعد از عملیات و دریافت کمک های مالی و مواد اولیه زنده گی، دوباره به مناطق اصلی شان انتقال داده شدند.

با این حال، ناصر مهری تائید کرد که هم اکنون نیز شماری از خانواده ها که به دلیل جنگ، بیجا شده بودند در شهر فراه حضور دارند که حکومت محلی سهولت های لازم را برای آنها تامین کرده است.

وی دلیل اصلی بیجا شدن باشنده گان ولسوالی های ناآرام را استفاده طالبان مسلح از خانه های مردم به عنوان سنگر بیان داشته و گفت که طالبان مسلح از سپر انسانی در عملیات استفاده می کنند و این امر باعث شده تا مردم به خاطر حفظ جانشان به دیگر ولسوالی ها و یا شهر فراه مهاجرت کنند.

گفته های ضد و نقیض در مورد وضع امنیتی و حضور طالبان مسلح در شماری از ولسوالی های فراه در حالی بیان می شوند که دو روز پیش، طالبان مسلح شش تن به شمول دو سرباز پولیس و سه سرباز اردوی ملی را در ولسوالی بکواه اعدام کردند.

موضوعی که رئیس شورای ولایتی فراه ضمن تائید آن، می گوید هنوز هم شماری از نیروهای امنیتی و مردم ملکی نزد طالبان مسلح اسیر هستند که بیشتر آنها از مسیر فراه ـ فراه رود توسط طالبان مسلح گرفتار شده اند.

Author

About Author