پسرفت ورزش افغانستان تکمیل شد

0,,16158791_303,00تمام ملی پوشان تکواندوی کشور با شکست در برابر حریفانشان از کسب سهیمه المپیک ۲۰۱۶ برازیل بازماندند تا جنجال ها بر سر کرسی ورزش کشور، پسرفت های ورزش را تکمیل کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سه تکواندوکار کشور از صبح امروز (۲۹حمل) به روی شیاپچانگ رفتند؛ اما هیچ کدام آنها موفق به حضور در دیدار نهایی و کسب سهمیه المپیک نشدند.

در مسابقات امروز نیلا احمدی در وزن منفی ۵۷ گرام در بخش بانوان به مصاف تکواندوکاری از اندونیزیا رفت و در پایان با قبول شکست از دور مسابقات کنار رفت.

محمود حیدری تکواندوکار وزن منفی ۵۸ کیلوگرام کشور در اولین دیدار مغلوب حریفی از تایلند شده و از کسب سهمیه المپیک بازماند.

تنها تکواندوکار کشور مسابقات را با پیروزی آغاز کرد، روح الله نیکپا بود که حریف عمانی را در ابتدا با ضربه فنی شکست داده و گام به دور دوم گذاشت.

در این دور و در حالی که نیکپا با حساب ۱۴ بر ۱۲ از حریف مغولستانی اش پیش بود، داور مسابقه با ۱۰ اخطاره ساختن روح الله، حریف وی را پیروز اعلام کرده و حق مسلم نیکپا را پایمال کرد.

به این ترتیب، هیچ کدام از تکواندوکاران کشور موفق به کسب سهمیه مستقیم مسابقات المپیک ۲۰۱۶ ریو در برازیل نشدند؛ اما هنوز هم یک شانس دیگر موجود است که بر اساس آن، اتحادیه تکواندوی آسیا با ارائه کارت دعوت، از یکی از ملی پوشان کشور در مسابقات ریو دعوت می کند.

بشیر ترکی، مربی تیم ملی تکواندوی کشور در صفحه فیس بوک خود نگاشته است که اتحادیه تکواندوی آسیا این کارت دعوت به المپیک را به روح الله نیکپا پیشنهاد داده است.

عدم موفقیت تکواندو برای حضور در مسابقات المپیک ۲۰۱۶ بیش از همه مشکلات موجود بر سر کرسی کمیته ملی المپیک را برجسته می سازد که از چندی به این سو دامن ورزش کشور را گرفته است.

در این بین ظاهر اغبر و فهیم هاشمی هرکدام به نوبه خود ادعای ریاست المپیک را دارند و بیشتر به دنبال کسب موفقیت در احراز کرسی بوده و تلاشی برای رفع مشکلات ورزشکاران کشور ندارند.

از عکس ها و مطالب ملی پوشان تکواندو و مربیان آنها واضح می شود که جایگاه استراحت و بود و باش ملی پوشان به هیچ وجه مناسب نبوده و امکانات لازم نیز در اختیار آنها قرار نداشته است.

ورزش افغانستان در طول سال های اخیر روندی رو به نزول را به خود گرفته و ورزش های المپیکی نیز از توجه باز مانده و زد و بندهای سیاسی در ورزش کشور رخنه کرده و این روند را بیش از پیش به نزول خواهد کشاند.

این در حالی است که اعزام ملی پوشان تکواندو به کمپ تمرینی در کوریای جنوبی نیز مشکلات خاص خود را داشت هیچ کدام از مدعیان کرسی المپیک حاضر به حل این مشکلات نبوده و از کش مکش های شخصی و منفعتی خلاصی نداشتند.

Author

About Author